-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Statsbudsjettet:
Dobbel avgiftssmell for dyre elbiler
I regjeringens forslag til statsbudsjett er det som forventet lagt moms på elbiler over 500.000 kroner. Men i tillegg kom en avgift få hadde forutsett.
Klarer du deg med en elbil til under 500.000 kroner har du ikke noe å frykte i det fremlagte forslaget, men for dyrere elbiler må du betale moms av det beløpet som overstiger 500.000.
Det betyr for eksempel at en elbil til kr 800.000 får et momstillegg på 75.000 kroner.
Men regjeringen hadde også et annet avgiftskort i ermet – de innfører en vektavgift på kr 12,50 per kilo for alle biler, uansett drivlinje. Avgiften har et bunnfradrag på 500 kg, så en bil som veier 1500 kg vil få en vektavgift på kr 12.500.
Andre skjerpelser for elbilene er at de får tilsvarende omregistreringsavgift som øvrige personbiler, og de som har elbil som firmabil får ikke lenger fradraget på 20 prosent i skattegrunnlaget.
Alle fossilbiler, inkludert hybrider, får den samme vektavgifter på kr 12,50 per kg og i tillegg økes engangsavgiften på CO2-komponenten med 20 prosent.
Ladbare hybrider får mindre avgiftsfradrag enn i dag, men vil fortsatt komme gunstigere ut enn rene bensin- og dieselbiler.
Hos vår søsterpublikasjon BilNytt.no finner du oppdatert AVGIFTSKALKULATOR som viser hvilket tillegg de ulike modellene får dersom forslaget vedtas.