Longbow Speedster

Med lettvekt som ideal

Hyggelig med en ny engelsk bedrift som vil selge oss håndbygde sportsvogner av klassisk oppskrift der lav vekt er en av de prioriterte områdene.

Publisert Sist oppdatert

Sa jeg klassisk oppskrift?

Jeg må skynde meg å tilføye at disse blir batterielektriske – du kan eventuelt slutte å lese her.

Men noen andre, som innser at det er enkelte ting med den nye verden vi vanskelig kan slippe unna, burde sette pris på at noen ser ut til å ville gi oss en Lotus-oppskrift, selv med batterier i midten.

Nå er det ikke mange detaljer vi har ennå – blant annet aner jeg ikke hvorfor de har valgt å kalle den Longbow – Langbue.

Jeg håper ikke det har noe med rekkevidden å gjøre. Du skal ha gode muskler hvis du klarer å skyte mer enn 300 meter med en Longbow.

Forhåpentlig har det ikke noe med effektiviteten å gjøre heller. Langbuen var engelskmennenes viktigste våpen i 100 års krigen.

100 år!!!!

Uten noen avgjørelse.

Kan ikke ha vært mye til våpen hvis du må fortsette å slåss i 100 år. (Krigen endte forresten med en fredsavtale som aldri ble underskrevet men som virkelig ble respektert.)

Longbow Roadster

Men det som er lovet er en første modell i begrenset - 150 stk. – opplag.

Speedster blir den, med 3,5 til 100, 895 kg, 450 km rekkevidde og pris: 84.995 pund.

Den skal bli klar neste år, og så snart den serien er fullført kommer Roadster som lover 3,6 sekunder, 995 kg, noen km lenger rekkevidde og 20.000 pund mindre.

Men om vi ikke har bilens data vet vi en del om folkene bak.

Daniel Davey er CEO med bakgrunn fra salg og markedsføring fra Lucid og Tesla og Uber.

Mark Topscott er en annen av disse moderne bilsigøynerne. Han har stått i spissen for lanseringer av BYD i Gulfen, av Lucid i Europa og Gulfen, av Tesla i Storbritannia og Gulfen og var av de første som fikk Formula E på bena.

Jenny Keisu høres ut som det er hun som holder orden på ting. Svensk, omtales som investor og som spesialist i å sparke i gang start ups – spesielt de med bærekraft-intensjoner.

Når har de også samlet et rådgivende styre som består av Mike Flewitt, åtte år i spissen for McLaren, Michael van der Sande, fem år med Alpine, fire år med Special Vehicles hos Jaguar Land Rover og nå sist, ett år med Lucid.

Siste mann er Dan Balmer, Aston Martin, sju år, Lotus – CEO og President – fire år. Nå er han hos Ineos som vel ikke oppfattes som noen direkte konkurrent.

Men uansett hvor velkjente navn de har, og uansett hvilken tung erfaring de har med seg, det skal litt mer enn en imponerende rekke direktør-portretter til for å få i gang noe som dette.

Men vi kan jo håpe. Noe morsomt som veier halvparten av en MG Cyberster bør heies frem.

Powered by Labrador CMS