-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

NIOs lille på vei til Europa
Den lille NIOen. Firefly som den skal hete, debuterte på NIO-dagen, den 21. desember. Og er på vei til Europa i løpet av et kvartal blir det sagt.
Bilen ser utvilsomt søt ut (men det gjorde jo Honda e også – og hvor er det blitt av den?).
Og den er bygget til et nytt segment som hittil har vært dårlig betjent, både i Kina og i Europa – nemlig de moderne batterielektriske, godt utstyrte og urbant orienterte, som ikke skal koste mer enn at en vanlig byboer har råd til den.
Dette er i hvert fall NIOs forretningsplan for den, og her blir det ingen kannibalisme. NIO har ikke noe tilsvarende i sin katalog.
Noen millimeter over fire meter lang, 1781 mm bred og 1557 høy sier statiske data, med en akselavstand på 2615 m.
For ikke å snakke om: til en pris som tilsvarer en elektriske Mini med alle avslagene som er ute og går i Kina nå.
Lett er den ikke: den mangler 8 kg på halvannet tonn. Og skal klare 150 km/t.
Først og fremst ved hjelp av et batteri, hentet fra katalogen til NIOs eget XPT-divisjon.
Batteriet er derimot nytt. Jernsulfat fra Sunwoda – første gang de har levert til NIO. Da de for alvor gikk vekk fra telefonbatterier for å konsentrere seg om bil, gikk NIO-sjefen, William Li, inn med mye kapital i det nye selskapet.

Hvor stort batteriet er, aner jeg ikke, det kommer sikkert beskjed om det før vi har bilen i butikken på Karl Johan.
Hvis den virkelig kommer med det første da. Deutsche Bank regner med at det skal produseres ikke flere enn 8.000 Fireflies i år. NIO selv sier at de har fått et sekssifret registrerte interessenter på bilen i løpet av de første 72 timene etter lansering.

I løpet av dette året skal NIO levere oppunder en halv millioner biler. Deutsche Bank regner med at 223.000 av dem blir NIO og 219.000 skal bli det nye undermerket Onvo – det som opprinnelig het Alps og som ble lansert den 28. september, her går det fort i svingene. Og altså bare 8.000 Firefly.
Nå får vi la kineserne få litt fred frem til nyttåret som månen har bestemt skal finne sted den 29. januar i år.
Etter det tar livet seg opp igjen, og vi kommer nok til å få de detaljene vi trenger om den nye Lampyriaden.
