-
Scania:
Verksmester/teknisk leder
-
DRIVE Mobility:
Teknisk salgsrådgiver
-
Møller Bil Outlet Stor-Oslo:
PDI (Pre-delivery inspector)
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Garanti og logistikk
-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Northvolt kjøpes av stor amerikansk batteriprodusent
Batteriprodusenten Lyten, som blant annet har Stellantis som investor, vil kjøpe konkursrammede Northvolt og anleggene i både Sverige og Tyskland.
Den amerikanske batteriutvikleren Lyten skal overta den insolvente svenske batteriprodusenten Northvolt, inkludert dets europeiske anlegg i Sverige, Northvolt Ett og Ett Expansion i Skellefteå og Northvolt Labs i Västerås og dessuten den uferdige fabrikken i Tyskland, Northvolt Drei i Heide.
Det ble annonsert under en pressekonferanse i Skellefteå fredag 8. august.
Eiendelene er nylig verdsatt til 5 milliarder dollar eller drøyt 50 milliarder norske kroner. Dette beløpet er ikke bekreftet som kjøpesummen.
Lyten planlegger å finansiere oppkjøpet utelukkende gjennom egenkapitalinvesteringer fra private aktører og satser på å være i mål allerede i løpet av fjerde kvartal.
Næringsminister og visestatsminister Ebba Busch sier at avtalen er en gevinst for Sverige, for tidligere Northvolt-ansatte og for Europas energisikkerhet.
Innovativ kjemi
Lyten, som blant annet har mottatt finansiering fra Stellantis, er en spesialist på litium-svovel-batterier. De produserer for tiden disse batteriene i Silicon Valley, hovedsakelig for drone- og forsvarsmarkedene.
Selskapets betydning ligger ifølge batterieksperter i deres potensial til å utfordre eksisterende standarder med ny og lovende batterikjemi.
I Skellefteå vil produksjonen sannsynligvis forbli fokusert på NMC-celler (nikkel-mangan-kadmium) på kort sikt. Det er imidlertid et åpent spørsmål om Lyten senere vil bytte til sin egen litium-svovel-kjemi.
Overordnet strategi bak Lytens oppkjøp av Northvolts ulike eiendeler er ifølge selskapet å akselerere selskapets misjon om å bli den ledende leverandøren av rene, lokalt produserte batterier og energilagringssystemer i både Nord-Amerika og Europa.
Lyten-sjef Dan Cook uttaler at oppkjøpet «fremskynder denne misjonen med flere år».
Kan være redningen etter gigantkonkurs
Det kan dermed se ut til at det er kommet en løsning for Northvolt etter det som var en av tidenes største industrielle konkurser både i Sverige og Europa.
Dette oppkjøpet bygger på Lytens tidligere overtakelser av Northvolts amerikanske og polske eiendeler, Northvolt Dwa ESS i Gdansk, Polen, og Northvolts datterselskap Cuberg i California.
Lyten planlegger å gjenoppta produksjonen og ansette tidligere Northvolt-arbeidere, mens de også sikter mot å sikre Northvolts kanadiske virksomhet og intellektuelle eiendom.
Selv om de finansielle detaljene ikke er offentliggjort, forventes transaksjonen å bli fullført i siste kvartal av 2025. Det har medført positive reaksjoner fra lokale tyske politikere tross bekymringer angående tidligere statlige subsidier.
For Heide-prosjektet i Tyskland, som lenge har vært kontroversielt på grunn av betydelige offentlige støttetilsagn, er det en nøkkelimplikasjon.
Gjenstår finansieringsdetaljer
Northvolt mottok tidligere et konvertibelt lån på 600 millioner euro fra den statlige utviklingsbanken KfW og løfter om rundt 700 millioner euro i føderale- og delstatssubsidier. Samtaler mellom Lyten og den tyske regjeringen vil nå avgjøre om disse subsidiene kan overføres til den nye eieren. Dette er avgjørende for den videre finansieringen av fabrikken i Heide.
Oppkjøpet skal bidra til Lytens mål om å være en leverandør av «lokalt produserte» batterier. Lyten fremhever også konstruktivt samarbeid med Northvolts hovedkunder, som Scania.
Lyten anses i industrien som en viktig og innovativ aktør som vokser raskt, spesielt i kraft av sine nylige oppkjøp av Northvolts eiendeler. Men når man ser på total produksjon og markedsandel for elbiler og andre store segmenter, er de foreløpig langt mindre enn de etablerte gigantene som dominerer det globale batterimarkedet.