-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bond back in Bentleys
Så skal det allikevel lages en ny James Bond film, etter at planen har ligget i kjøleren en stund. Og endelig er han tilbake der han startet, i en Bentley.
Egentlig døde vel James Bond med Ian Fleming – skaperen av figuren. Men det har vært så meget å melke ut av denne personen, at selv ikke etter Sean Connery, Roger Moore, Pierce Brosnan og Daniel Craig, er det nok.
Riktignok så det ut som han endelig skulle få hvile i fred, takket være finanskrisen, men nei da. Nå er det blåst liv i filmplanene igjen, og vi kan bare sitte der tålmodig og vente på Carte Blanche.
Jeffery Deaver har skrevet historien, han er åpenbart proff nok han – selv om 28 titler og mer enn 20 millioner trykte bøker, ikke i seg selv er noen garanti for kvalitet.
Dubai
Men her har han i hvert fall lagt historien til Dubai – det høres ut som en ny form for, og meget større enn noen gang før, produktplassering. Ingen tvil om at Dubai trenger litt hjelp, slik Aston Martin hadde behov for da Bond begynte å kjøre det merket.
Er det noen som husker hvor Bentley la den siste lanseringen sin? Jo visst, det var også Dubai.
Og nå viser det seg at Bond skal kjøre Bentley igjen. Den nye Continental GT i skinnende hvitt, der den er parkert utenfor InterContinental Hotel i Dubai Festival City, og med et dramatisk blodrødt interiør.
6 liter, W12 turbo, 567 hester og masse prestasjoner. Og sikkert også med mange skjulte egenskaper hilsen Q.
Tilbake til røttene
Jeg aner ikke hva dette skal handle om, og hvor dramatisk det skal bli. Noen får kanskje vite noe, dersom de er veldig interesserte, når boken slippes den 26. mai – nesten på dagen 100 år etter at Ian Fleming ble født.
Og derfor er det kanskje verd å minne om at James Bonds opprinnelige bil var en Bentley. Riktignok en bil som ikke finnes, hans Mark IV har aldri eksistert verken i Bentley-tiden eller i Rolls-Royce-tiden.
Men Fleming beskrev den så nøyaktig at man kan være fristet til å lete etter broren i gammelbil-annonsene i classic-cars bladene.
En 1933 convertible med en 4 ½-liters motor med en kompressor fra Amherst Villiers (slik de tidligere le Mans bilene hadde).
Her fant du ikke noen skjulte avdelinger for mystiske våpen (bortsett fra en 45 Colt i hanskerommet), eller kraftige granatkastere, men derimot fant du en Bond som likte å skru på bilen sin.
Lang historie
Bilen fikk faktisk en biltelefon allerede så tidlig som i 1963, og den ble knust under en forfølgelsesscene i Moonraker. Bare én gang så vi den på lerretet, veldig kort, helt i starten på From Russia with Love.
Fleming hadde en liten glipp, bilen var en 1933-modell overalt, bortsett fra i Moonraker, da den plutselig ble en 1930-modell. Det var faktisk logisk, dette var det siste året med 4 ½-liters motoren.
I Moonraker ble da den gamle, grå-fargede (”gun metal”) Bentleyen erstattet med en 1953-modell Mark VI, også grå og mørkeblå inni. Antakelig en bil han ikke likte, for vi hører ikke noe mer til den.
Derimot dukker det opp en Continental, Mark II, i Thunderball. Fremdeles Gun Metal, men her var interiøret svart.
Bond viste seg nok en gang å ha peiling på mekanikken, selv om han ikke skrudde selv nå. Først ble motoren forstørret fra 4,5 til 4,9 liter (nå er vi i Rolls-tiden), og så, når vi kommer til On Her Majesty’s… får han installert en Arnott kompressor, med magnetisk kobling.
Men med Ian Fleming ute av bildet, vendte Bentleyene tilbake.
En Mulsanne Turbo i Role of Honour. British Racing Green og masse gadgets, og nå begynte det hele å bli parodisk. Slik at nå er vel spørsmålet egentlig bare: ”hvem er det som er så hysteriske at de betaler for produktplasseringen denne gangen – og hvorfor…?”