-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kompakte og rommelige
Scénic startet trenden, men har fått sterk konkurranse. I denne testen møter Scénic fire nye utfordrere som tilbyr mye plass på lite areale.
Først publisert i BIL 11 - 1999.
Berlingo – Premacy – SpaceStar–- Zafira – Scénic
Blant Scénics fire utfordrere er det bare to som tar opp kampen med jevngode interiørløsninger. Berlingo og SpaceStar har rimeligere og enklere løsninger, noe som kommer spesielt godt til uttrykk i Berlingo i form av en meget gunstig pris, mens SpaceStar på grunn av sin 1,8-liters GDimotor har mistet sin prisfordel.
Scénic har gjennomgått en ansiktsløfting som merkes. Først og fremst i form av nytt ansikt, men også i form av et enda mer gjennomtenkt interiør og bedre komfort og en sterkere 1,6-liters motor. Scénic tilbys med to motoralternativer; en 1,6-liter og en 2-liter. Bare 1,6-literen var tilgjengelig for oss, uten at det oppleves som noe handikap i forhold til konkurrentenes 1,8-litere.
Premacy og Zafira leveres foreløpig bare med 1,8-litersmotorer på det norske markedet, og har motorer som passer utmerket til disse bilene. Mens alle konkurrentene er femsetere, har Zafira plass til 7 personer.
Plass
Opel Zafira er størst av de fem bilene, men bare 2,2 cm lengre enn Mazda Premacy. Når vi ser på plassutnyttelsen innvendig, virker det som om forskjellen er vesentlig større. Dette er mest takket være det svært rommelige bagasjerommet, men også på grunn av god bakseteplass. Foran er det derimot trangt, noe som først og fremst merkes ved at sjåførens benplass er begrenset. Det store bagasjerommet er nødvendig for å kunne gi plass til de to ekstra baksetene som ligger nedfelt i gulvet, og det er hele 9 cm lengre enn Premacys bagasjerom.
Opel har valgt en løsning med benkesete bak. Hele setet kan skyves forover og øker bagasjerommets lengde med ca 14 cm, mot at benplassen til baksetepassasjerene krympes. Du blir ikke helt kvitt Zafiras baksete, men ved å vippe opp sitteputen og vippe frem seteryggen og skyve hele setet inntil forseteryggen, får du et bagasjerom med 157 cm lengde. Som syvseter krymper bagasjeplassen merkbart, og det er bare 13,5 cm mellom bakseteryggen og bakluken, og volumet krymper til 150 liter. For frakt av ekstra lange gjenstander kan du legge ned ryggen på høyre forsete.
Premacy er omtrent like stor som Zafira utvendig, men den innvendige plassen er disponert annerledes. Blant annet har Premacy merkbart bedre plass til sjåføren. Bagasjerommet er 9 cm kortere enn i Zafira og kombinert med 17 cm mindre bredde er volumet vesentlig redusert. I motsetning til Zafira har Premacy tre separate stoler bak. Stolene kan vippes frem slik at du får 136 cm bagasjeromlengde, eller de kan tas helt ut og du får da ca 179 cm til rådighet. Stolene veier bare 16 kg og er enkle å håndtere. Velger du å bruke bare to stoler, kan du flytte de ytterste stolene et hakk lengre inn i forhold til den originale plasseringen. Også Premacy har nedfellbar seterygg på høyre forsete. Med en 175 cm lang sjåfør bak rattet er det 71,5 cm avstand mellom for- og bakseterygg, 2 cm mindre enn i Zafira.
Renault Scénic har som de andre medlemmene i Mégane-familien fått en aldri så liten modernisering, men konseptet er det samme og like praktisk som tidligere. Scénic er mindre enn Zafira og Premacy, nærmere bestemt 18,3 cm kortere enn Zafira. Dette kommer selvsagt til uttrykk i form av mindre innvendig volum og da først og fremst mindre bagasjeplass. Både sjåføren og baksetepassasjerene sitter nemlig svært rommelig i Scénic. De separate stolene bak kan skyves 16 cm forover og øker dermed bagasjevolumet og tillater fortsatt at det sitter noen der bak. Vipper du setene forover, blir bagasjerommets lengde 124 cm. Tar du setene helt ut har du fri plass helt frem til forsetene. Med en 175 cm lang sjåfør ved rattet er bagasjerommets lengde ca 180 cm.
Scénic har en ganske rommelig førerplass, men for å ha full kontroll over det liggende rattet må en sitte lengre fremme enn i de andre bilene i denne testen. Det gjør at det blir svært god plass til baksetepassasjerene. Avstanden mellom for- og bakseterygg med en 175 cm lang sjåfør ved rattet er hele 79,5 cm. Også i Scénic kan du møblere med to stoler bak og da flytte stolene innover i bilen. Setearrangementet er ikke like enkelt i bruk som i Zafira og Premacy, men hattehylle som kan brukes som en hylle midt i bagasjerommet og flust med små rom både i gulvet og ellers, gjør Scénic til en ekte rombil.
SpaceStar er kortest av de fem testbilene, hele 28,7 cm kortere enn Zafira. Den har ikke like finurlige setearrangement som de tre allerede nevnte bilene, men baksetet kan enkelt skyves skyves ca 15 cm frem. Med setet helt i forreste posisjon er det lite benplass til eventuelle baksetepassasjerer, men rikelig bagasjevolum. Baksetet er delt 60/40, og gir god fleksibilitet. Med baksetet nedfelt er bagasjerommet 147,5 cm langt. SpaceStar er ikke bare korteste bil i testen. Den er også den laveste, noe som gjenspeiles ved at den også har det laveste bagasjerommet. Høyden i baklukeåpningen er 89,5 cm, mens samme mål i Premacy, Zafira og Scénic er henholdsvis 94, 94,5 og 96,5 cm. Bakluken er bred, men når bagasjerommets bredde mellom hjulhusene er bare 90,5 cm, hjelper det lite at lukeåpningen er 108 cm bred.
Berlingo stiller i en klasse for seg og er egentlig mer varebil enn personbil. Mens de første versjonene ikke var blant de mest praktiske, blant annet hadde de ikke delt baksete, er dagens versjon svært så anvendelig enten det er baksetepassasjerer eller bagasje du må prioritere. Bagasjerommet er takket være den rikelig høyden svært rommelig. Det er riktignok 10 cm kortere enn i for eksempel Premacy, men 10 cm lengre enn i SpaceStar. De kompakte bakhjulsopphengene gjør at bredden også er ekstremt god, hele 11 cm bredere enn Zafiras, som er det nest bredeste bagasjeromet. Lukeåpningen er ekstremt stor, 121 cm bred og 114 cm høy. Sammen med delt nedfellbart baksete gjør dette Berlingo svært anvendelig hvis du skal frakte store kolli. Når Berlingo ikke når helt opp når det gjelder plass, skyldes det først og fremst at den har en mindre fleksibel seteløsning. I volum er den nemlig svært gunstig.
Testvurdering plass:
Zafira: 10. Premacy: 8. Scénic: 7. Berlingo: 6. SpaceStar: 5.
Førerplassen
Renault Scénic har en rommelig førerplass, men kjørestillingen er langt fra ideell. Det kommer ene og alene av at rattet ligger for mye, og det er dermed problematisk å nå toppen av rattet uten å måtte lene seg ut av seteryggen. Førermiljøet er enkelt og med flere smårom enn i noen annen bil vi har testet. I likhet med de fleste andre biler av denne typen, er det vanskelig å beregne hvor Scénic begynner. Sikten bakover er derimot god, blant annet på grunn av hodestøtter som ligger godt ned til seteryggen. Sittekomforten er god, men litt kraftigere sidestøtte er ønskelig. Zafiras førerplass har mange likhetstrekk med Astras, men du sitter vesentlig høyere. Forholdet mellom ratt, pedaler og sete gir mer varebilpreg enn ventet, men rattet har en bedre vinkel enn i Scénic. Førersetet er fast i stoppen og har god støtte til både rygg og lår. Største minus er for liten benplass. Det er ikke mulig å strekke ut venstrebenet skikkelig. Hodestøtten på midtplassen er nedfellbar, men de to på hver side stjeler sikt. Ved at sjåføren i Zafira ikke sitter like langt bak som i Scénic, Premacy og SpaceStar, er Zafiras front litt lettere å beregne, men Zafira har en forferdelig A-stolpe. Den er akkurat bred nok til å gjemme en bil som kommer på en kryssende vei, så her gjelder det å være ekstra årvåken.
I SpaceStar sitter du overraskende lavt og i et førersete med svært lang sittepute. Det gir god lårstøtte, men for de av våre sjåfører som er kortbente, er den lange sitteputen ubehagelig ved at den klemmer mot baksiden av knehaser/lår. Det som ødelegger kjørestillingen er likevel gasspedalens vinkel og stilling. Gasspedalen har en svak fjær og er høyt plassert. Du må derfor holde foten oppe når du kjører. Lar du foten hvile, er gasspedalens motstand for liten og gasspedalen trykkes ned. På korte turer er ikke dette noen stort problem, men på langtur blir en dyktig sliten i høyrefoten av å sitte "å holde igjen" på gassen. Førermiljøet for øvrig er svært så personbilaktig og enkelt og oversiktlig. De kraftige hodestøttene på baksetet sjeler mye sikt bakover, og vi valgte å fjerne den midterste hodestøtten når vi ikke hadde passasjer på baksetets midterste plass. Fordi du sitter forholdsvis lavt, er oversikten over SpaceStars nærområde forover dårlig.
Berlingos varebilopprinnelse skinner ikke mye gjennom, Multispace-interiøret er både fargerikt og praktisk. Kjørestillingen er behagelig. Så lenge du konsentrer deg om det som skjer foran bilen, er det ikke noe å utsette på sikten. Det kortere dashbordet gjør at du ikke trenger samme tilvenning når det gjelder avstanden forover som i de mer vanlignende bilene. Sikten bakover er derimot ikke mye å skryte av, de store sidespeilene til tross. Den kraftige B-stolpen sammen med kraftige hodestøtter på baksetet sørger for at det er et rotete siktbilde på skrå bakover. Også her valgte vi å fjerne den midterste hodestøtten.
Premacy har kanskje ikke det mest spennende førerplassen, men den er elegant, gjennomtenkt og rommelig. Du sitter godt, har meget god plass og førersetet gir god støtte til både lår og rygg. Den rommelige følelsen du får fra førersetet blir forsterket av de lyse fargetonene i dashbord og interiøret for øvrig. Også her er det langt frem til støtfangeren og det tar tid å venne seg til hvor lang Premacy er forover. Bakover er sikten bedre, men også her valgte vi å fjerne hodestøtten på den midterste plassen når den ikke var i bruk.
Testvurdering førerplass:
Premacy: 10. Berlingo: 9. Scénic: 9. Zafira: 8. SpaceStar: 8.
Komfort
Berlingo er den eneste av testbilene som overrasket testlaget, og i positiv retning. Er du på jakt etter komfort, har den mye å by på. Den passer utmerket til de hastigheter vi har på norske veier. Den har litt problemer på dårlig vei med hull og skarpe kanter, men ellers er Berlingo stillegående og med god fjæringskomfort. Baksetet er delt i tre markerte sitteplasser, noe som gir god sittekomfort også for baksetepassasjerene. Skyvedøren på høyre side er ikke blant de med størst åpning, men fungerer godt nok. Du kan også entre baksetet fra venstre side ved å vippe frem førersetet.
Zafira scorer også høyt når det gjelder komfort. Den har forholdsvis fast fjæring og demping på mindre ujevnheter, men flyter meget behagelig over de store ujevnhetene. Støynivået er behagelig, og vibrasjoner fra motor og hjul er godt dempet. Sittekomforten i baksetet er god så lenge vi snakker om de to ytterste sitteplassene. Midtplassen er derimot ikke mye å skryte av, og er ikke en plass for lange etapper. Det gjelder også til dels for de to setene helt bakerst. De har dessuten trang inn- og utstigning. Plassforholdene der bak trenger ikke være dårlige. Ved å dra baksetet forover, får eventuelle passasjerer på bakerste rad god benplass.
Også i SpaceStar er baksetet best egnet for to personer. Sittekomforten på den midterste plassen er ikke egnet for lange turer. Fjæringskomforten er forholdsvis god, men du kjenner skarpe kanter og mindre ujevnheter forholdsvis godt. Den samme flyten over store ujevnheter som Zafira har den ikke. Også støynivået er noe høyere, og grov asfalt er ikke noe favorittunderlag.
Når du kommer fra Zafira over til Premacy merker du tydelig forskjell i støynivå. Mazdaen har høyere støynivå fra både motor og hjul, og spesielt på grov asfalt er støynivået litt i høyeste laget. Også fjæringskomforten er dårligere. Premacy svelger ikke de store ujevnhetene like effektivt, men følger kuler og dumper og oppleves derfor som litt mer urolig på veien. Også mindre ujevnheter merkes bedre, blant annet i form av vibrasjoner fra hjulene på grovt veidekke. Med separate stoler er sittekomforten for baksetepassasjerene førsteklasses.
I Scénics ansiktsløfting er det også inkludert noe bedre komfort, og Renaulten er faktisk blant det mest komfortable i klassen. Når det gjelder støy og fjæringskomfort ligger den tett opptil Zafira, og med bedre komfort til passasjerene er Scénic vår favoritt når det gjelder komfort.
Testvurdering komfort:
Scénic: 10. Zafira: 9. Berlingo: 9. Premacy: 8. SpaceStar: 7.
Kjøreegenskaper
Det høye karosseriet til tross; de fleste ønsker at en minivan skal ha kjøreegenskaper som en vanlig personbil. Når du flytter tyngdepunktet opp går det naturligvis litt ut over kjøreegenskapene, men det er utrolig hva et godt tilpasset og kompetent understell kan mestre. Forskjellene mellom Zafira, Premacy, Scénic og SpaceStar er små og ikke dramatiske. Alle fire greier unnamanøveren uten større vanskeligheter.
Mazdaen er som vanlig meget kompetent, og den mest letthåndterlig og direkte av de fire. Den gode kontakten med veien gjør at den er lett å håndtere i kritiske manøvre. Den har en tendens til å understyre litt tidligere enn Zafira og SpaceStar, men er ellers meget godt balansert.
Zafira er noe tyngre i unnamanøveren og krenger litt mer enn Premacy, men har meget gode svingegenskaper og er uproblematisk under alle kjøreforhold. Både Premacy og Zafira har antispinnregulering som standard.
Scénic gir ikke den samme kontante veifølelsen som Premacy og Zafira, og du merker bedre at den er høy. Hadde vi hatt full kontroll over rattet, hadde Scénic vært enklere å kontrollere i kritiske manøvre. Kjøreegenskapene holder nemlig mål. Det er det liggende rattet som ødelegger for kontrollen av bilen.
SpaceStar har litt dårligere styrefølelse enn Premacy og Zafira, men kjøreopplevelsen ligger nærmere en vanlig sedan eller kombikupé enn i de to nevnte konkurrentene. Den er uproblematisk i unnamanøveren og enkel å håndtere også på svingete vei.
Berlingo betaler for den gode fjæringskomforten i form av middelmådige kjøreegenskaper. I brå og kritiske manøvre merker en godt at fjæringen er myk, og store karosseribevegelser gjør at sjåføren får det mer travelt enn i de fire konkurrentene. Også ved svingkjøring melder Berlingo pass noe tidligere enn konkurrentene, men krengingen gjør det hele noe mer dramatisk enn det er.
Testvurdering kjøreegenskaper:
Premacy: 10. Zafira: 10. SpaceStar: 10. Scénic: 9. Berlingo: 7.
Ytelser & forbruk
Med unntak av Scénic har testbilene 1,8-liters motor med effektuttak som varierer fra Berlingos moderate 90 hk til SpaceStars 122 hk. Berlingomotoren er trekkvillig. På lave turtall og i moderate hastigheter føles den både sterkt og akselerasjonsvillig, men når du presser den merker du at den ikke henger helt med. 13,6 sekunder fra 0 til 100 km/t er 1,6 sekunder etter Scénic som har 1,6-liters motor. Heller ikke akselerasjonen fra 40 og 70 km/t er helt på nivå med konkurrentene, men trekkraften er likevel god. Bensinforbruket er derimot ikke imponerende, og Berlingo er den tørsteste i denne testen.
Zafiramotoren har vesentlig mer fraspark og er både mer akselerasjonsvillig og trekkvillig. Til tross for at den er tyngst av de fem testbilene, er den nest raskest fra 0 til 100 km/t. Den har heller ingen problemer med å holde unna ved akselerasjon fra 40 og 70 km/t. Forbruket er derimot ikke imponerende, men et sted må jo vekten straffe seg.
SpaceStar har den kraftigste motoren og slår knock-out på konkurrentene ved akselerasjon fra stillestående til 100 km/t. Den har litt lang utveksling og henger ikke helt med ved akselerasjon fra 40 og 70 km/t. Til gjengjeld er bensinforbruket gunstig, hvis du ønsker det. Utnytter du denne motorens ressurser fullt ut, er den nemlig ikke spesielt gjerrig på bensinen. Kjører du derimot økonomisk, blir du belønnet med et meget gunstig forbruk. Motoren i vår testbil gikk ujevnt, men en Carisma som vi har testet for neste utgave av Bil og som har samme motor, gikk rent, så det er mulig vår motor var litt i ulage.
Vi er blitt vant til at Mazdas motorer har litt hard gange. Det gjelder også for Premacymotoren, men den er både trekk- og akselerasjonsvillig. Selv om den ikke hamler opp med Scénics og SpaceStars forbrukstall, er den billigere enn Zafira når det gjelder forbruk, spesielt ved bykjøring.
Scénic har fått ny motor i forbindelse med ansiktsløftingen. Den gamle 1,6-literen med 8 ventiler er byttet ut med en 16-ventilers 1,6-liter med 110 hk. Dette er en motor som gjør Scénic spurtsterk og trekkvillig, samtidig som forbruket ligger på et rimelig nivå. Denne 1,6-literen tåler så absolutt å sammenlignes med konkurrentenes 1,8-litere.
Testvurdering ytelser & forbruk:
SpaceStar: 9. Scénic: 8. Premacy: 8. Zafira 8. Berlingo: 5.
Priser & utstyr
Berlingo er prislederen blant testbilene våre, og med så stor margin at vi er villige til å sveive ruter og greie oss uten sentrallås. Velger du Berlingo SX får du dette som standard og det er bare Multispace som har topphengslet bakdør. Berlingo SX har to sidehengslede bakdører. Sidekollisjonsputer og ABS-bremser hadde vi gjerne sett blant standardutstyret.
Det er ikke mye som skiller de øvrige testkandidatene våre når det gjelder utstyr. Både Zafira og Premacy har antispinnregulering og klimaanlegg som standard. Klimaanlegg er også standard i Scénic RXE og alle har fire kollisjonsputer, sentrallås og elektriske vindusheiser. Det som ikke inngår i prissammenligningen, er SpaceStars fem års garanti og fri service i fem år, noe som vil utgjøre noen kroner. Premacy og Berlingo noteres for 3 års garanti, mens Zafira og Scénic leveres med bare 1 års nybilgaranti.
Vurdering priser & utstyr:
Berlingo: 9. Premacy: 8. Scénic: 8. SpaceStar: 8. Zafira: 7.
LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data