Citroën Berlingo
Citroën Berlingo
Citroën Berlingo
Citroën Berlingo
Citroën Berlingo
Citroën Berlingo
Citroën Berlingo
Citroën Berlingo
Citroën Berlingo
Citroën Berlingo
Citroën Berlingo
Citroën Berlingo
Citroën Berlingo
Citroën Berlingo
Citroën Berlingo
Citroën Berlingo
Citroën Berlingo
Citroën Berlingo
Citroën Berlingo
Citroën Berlingo
Citroën Berlingo
Citroën Berlingo
Citroën Berlingo
Citroën Berlingo
Citroën Berlingo
Citroën Berlingo

Større og tyngre Berlingo

På ettersommeren er det klart for den helt nye Berlingo her hjemme, i både personbil- og varebilutgave.

Publisert Sist oppdatert

Større

Den nye Citroën Berlingo har vokst med 24 cm i lengden (til 4,38 m) og 8 cm i bredden (til 1,81 m), samtidig som akselavstanden er strukket 3,5 cm. Berlingo har dermed den lengste akselavstanden blant de naturlige konkurrentene, og også den største bredden mellom hjulhusene.

I lang utgave av varebilen, som har 25 cm større overheng bak, er det dermed plass til to europaller på tvers i lasterommet.

Tema med variasjoner

Som før leveres Berlingo i både vare- og personbilutgave. Det finnes flere varianter med for eksempel en skyvedør på høyre side, eller en skyvedør på hver side, og valg mellom topphengslet bakluke eller todelt sidehengslet bakdør.

I personbilutgaven kan du velge mellom 60/40-delt bakseterygg eller tre separate bakseter. En fiks detalj, som vi har sett i Renault Kangoo tidligere, er muligheten til å montere innvendig skistativ i form av to bøyler under taket. Praktisk for å sikre skiene mot tyveri, men husk å tørke av all snø først...

En annen praktisk detalj er at baklysene er synlige bakfra selv om de sidehengslete bakdørene er åpnet 90 grader. Det er dermed mulig å kjøre med lange gjenstander stikkende ut gjennom døråpningen.

Fem motorvalg

Velger du personbilutgaven, har du valget mellom to 1,6-liters bensinmotorer (90 eller 110 hk) og tre HDi-dieselmotorer med henholdsvis 75, 92 eller 110 hk. I starten er det bare sistnevnte motor som er utstyrt med dieselpartikkelfilter, men 92 hk-versjonen får DPF senere.

I varebilutgaven er motorutvalget noe mer beskjedent, ved at bare den minste bensinmotoren og de to minste dieselmotorene kan leveres.

Større lengde og bredde betyr mer metall og høyere vekt. Mer utstyr trekker også vekten oppover. Alt i alt er nykommeren derfor ca 200 kg tyngre enn forgjengeren.

Høyere sikkerhet

Foreløpig har vi ikke hatt anledning til å kjøre bilen, bare sett den statisk i mange ulike varianter slik som det går frem av bildene, men det er all grunn til å tro at både kjøreegenskapene og komforten er videreutviklet sammenlignet med forgjengeren. Berlingo har nemlig adoptert hjulopphenget fra C4 Picasso, både foran og bak.

Dessuten er det lagt ned mye arbeid i bedre lydisolering, både i understellet og motorrommet. Rattet kan reguleres i både lengden og høyden. Sikkerheten er ivaretatt ved at ESP er standard på alle modeller. Fire kollisjonsputer er standard, men seks puter kan leveres ved at en hodekollisjonspute på hver side hører til ekstrautstyret.

C5 først

Citroën Norge vil lansere den nye Berlingo en gang på ettersommeren. Prisene er foreløpig ikke klare.

Den første lanseringen som finner sted hos Citroën Norge er derfor den nye praktfulle C5. Opprinnelig skulle sedanen lanseres i mars, men nå er det klart at både sedan og stasjonsvogn vill rulle på norske veier fra i mai. De endelige prisene er ikke klare, men den norske importøren kalkulerer med å selge 650 stykk av den nye C5 i år.

Powered by Labrador CMS