Citroën Berlingo HDi

Berlingo er praktisk og rommelig, men imponerer like mye med den sterke og stillegående HDI dieselmotoren.

Publisert

Berlingo
Berlingo

Først publisert i BIL 12 - 2000.

Citroën Berlingo er bilen for dem som gjerne tar med seg et lass med fritidsutstyr, barnevogn eller feriebagasje. I tillegg til stor lastekapasitet er den også komfortabel og stillegående. Og ser vi bort fra modellen med 90-hesters HDI-motor, er den også økonomisk gunstig. HDI-motoren er riktignok sterk og nøysom, men prispåslaget er kraftig.

Til tross for en lengde på bare 4,1 meter, er det god plass i Berlingo. Den høye formen gjør det mulig for sjåfør og passasjerer å sitte høyt og rett i ryggen, og likevel ha masse plass over hodet. Kjørestillingen er derfor litt bussaktig, men lengden utnyttes godt. De som har korte bein vil savne høyderegulering av forsetene, for med riktig lengde til pedalene har du rattet nesten i magen. Laster du opp til bakseteryggen, rommer bagasjerommet 625 liter. Vipper du frem setene, rommer det hele 2.800 liter lastet opp til taket. Gulvet i lasterommet er helt flatt og dekket med hard plast som er lett å holde ren. Nyttelasten er 575 kg.

Berlingo stiller i favorittklassen når det gjelder oppbevaringsrom. Sidelommene i dørene har holder for 1,5-liters brusflasker og det er store skuffer under forsetene, det er flere små hyller, samt en stor hylle i taket over forsetene. Alle plassene i baksetet har trepunkts sikkerhetsbelte og ordentlige hodestøtter som du bare skyver helt ned for å vippe frem setene. I grunnprisen er bare skyvedøren på høyre side inkludert. For dør på venstresiden må du ut med 4.800 kroner ekstra. Den er nesten en nødvendighet, selv om du sjelden har passasjerer med deg, for i tredørsutgaven blir du fort lei av å måtte gå rundt bilen for å kunne slenge handleposen i baksetet. Berlingo Multispace som vi har prøvekjørt, kommer med en stor topphengslet bakluke. Faller ikke det i smak, leveres Berlingo SX med to sidehengslede bakdører.

Beskjedent forbruk
HDI-motoren yter 90 hk fra to liter sylindervolum. Dreiemomentkurven er flat og 205 Nm er tilgjengelig allerede fra 1900 o/min. Ved vanlig landeveiskjøring og to personer i bilen fikk gearspaken for det meste stå. Forbikjøringer og motbakker takler den fint i femtegear. Det som overrasket mest var fraværet av støy. Berlingo HDI oppleves som svært stille, bare i regnvær hører du plaskingen fra hjulhusene bak. Forbruket er også beskjedent og på snill langkjøring er 0,4 liter på mila innen rekkevidde.

For å holde prisen nede, har Citroën droppet ABS-bremser. De koster 5.500 kroner og burde absolutt vært standard. Vi savnet også klimaanlegg på vår modell, for med de store glassflatene blir det fort varmt i Berlingo. Du kan få et stort skyvesoltak som ekstrautstyr, men det gir litt lyd fra seg under kjøring på motorvei. Det er heller ingen fullgod erstatning for klimaanlegg når du stanger i kø og sola steker. Ser vi bort fra dette, ble vi svært begeistret for Berlingo. Den er uhyre praktisk, “en ekte sportsbil som rommer det meste av sports- og fritidsutstyr, for å låne beskrivelser fra Citroëns egen reklame. Og med sine 410 cm og rette hjørner er den enkel å hanskes med i byen.

HDi-motoren er uten tvil den beste motoren i Berlingo. Dessverre er den også hele 40.000 kroner dyrere enn 1,8-liters bensin med 90 hk. Den differansen er for stor til at du tjener det inn igjen på det lave forbruket. ABS, skyvedør på venstre side og elektrisk betjente vinduer og speil er tilleggsutstyr, og bilen vi prøvekjørte koster nærmere 240.000 kroner.

Citroën Berlingo 2.0 HDi:
Motor:
4-sylindret diesel rekkemotor med turbo og direkte innsprøyting. Kompresjon: 18,1:1. Sylindervolum: 1997 ccm. Boring og slaglengde: 85,0 x 88,0 mm. Effekt: 66 kW (90 hk) v/4000 o/min. Dreiemoment: 205 Nm v/1900 o/min.
Transmisjon:
Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Skiver foran, tromler bak.
Dekk: 175/65 TR14 (Michelin Energy XT1).
Mål: Lengde: 410,8 cm. Bredde: 196,0 cm. Høyde: 180,8 cm. Akselavstand: 269,0 cm. Sporvidde f/b: 142,2/144,0cm.
Vekter: Egenvekt u/fører: 1231 kg. Tillatt totalvekt: 1880 kg. Tillatt hengervekt: 1100 kg.
Bagasjerom: 625/2800 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 13,1 sek
Toppfart: 158 km/t
Forbruk bykjøring: 0,70 l/mil
Forbruk landevei: 0,47 l/mil
Forbruk snitt: 0,55 l/mil
CO2-utslipp: 147 g/km
Pris: kr 225.200,-
Forbruk og CO2-utslipp i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS