-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Trygg Trafikk:
Ønsker bedre stemmestyring i bil
Sjåfører på norske veier ønsker å bruke stemmestyring i større grad. Problemet er at teknologien er for dårlig. Det oppgir førere i en ny undersøkelse. – Bruk av berøringsskjerm under kjøring utgjør en risiko, og bedre stemmestyrt teknologi kan være løsningen, ifølge Trygg Trafikk.
Den landsrepresentative undersøkelsen gjennomført av Kantar Media for Trygg Trafikk og Fremtind Forsikring, avdekker bilisters bruk og holdning til berøringsskjerm i bil.
– Folk er positive til stemmestyring, men opplever at teknologien ikke er god nok. Enn så lenge synes de fleste at skjermen er et enklere valg. Det går utover trafikksikkerheten.
Det sier spesialrådgiver Ann-Helen Hansen i Trygg Trafikk.
Hun viser til at 68 prosent av sjåførene hadde brukt stemmestyring oftere hvis den fungerte bedre. Foreløpig synes 58 prosent at skjermen er et bedre alternativ.
– Det er nok lettere å bruke skjerm fordi vi er vant til det i mange andre sammenhenger. Men forskning viser at bruk av skjerm påvirker oppmerksomheten vår negativt med tanke på sikker kjøring, derfor bør vi la skjermen være når vi kjører. Hadde vi øvd mer på å bruke stemmestyring, ville nok mange av oss oppdaget at teknologien fungerer ganske godt når vi lærer oss å bruke den, fortsetter Hansen.
Teknologien strekker ikke til
For mange førere er berøringsskjerm en fast del av kjøringen. Nesten halvparten, 43 prosent, av dem som kjører bil med berøringsskjerm jevnlig – det vil si månedlig eller oftere – sier at bilen kan løse oppgaver via stemmestyring. Så mange som 67 prosent av disse har brukt funksjonen.
– Berøringsskjerm er en selvsagt del av moderne biler. Funksjoner som du før hadde en knapp til, er du nå avhengig av skjerm for å løse. For trafikksikkerheten er ikke det nødvendigvis et fremskritt, sier Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebygger i Fremtind.
Håpet er at stemmestyring kan ta over for skjermbruken.
– Hvert sekund med blikket bort fra veien er egentlig ett for mye. Stemmestyring kan hjelpe sjåfører med å holde blikket der det skal være, fortsetter hun.
Utfordrer bilbransjen og forhandlere
Trygg Trafikk mener aktørene i bilbransjen må ta ansvar.
– Her må bilbransjen komme på banen. Teknologien må videreutvikles slik at flere velger stemmestyring. Samtidig må bilforhandlerne gjøre en innsats.
45 prosent av kundene som har kjøpt bil de siste sju årene, fikk ingen personlig gjennomgang av bilens teknologi. 25 prosent vet ikke engang om bilen deres har mulighet for stemmestyring. Teknologien må fungere og være intuitiv, og folk må vite om muligheten og hvordan det fungerer, avslutter Hansen.
Tre råd til sjåfører fra Fremtind og Trygg Trafikk:
- Bruk tid og bli kjent med hvordan bilens støttesystemer fungerer før du begynner å kjøre.
- Hold blikket på veien, husk at trafikkbildet endrer seg raskt. Ser du bort i to sekunder, dobles risikoen for en kollisjon.
- Legg inn adressen du skal til før du begynner å kjøre. I snitt ser vi bort fra veien i 15,7 sekunder på dette.