Sniktitt på Genève-utstillingen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Spano fra GTA Motors. Aner ikke jeg heller, men kommer til å vite mer i morgen.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Ny Outlander - premiere i Geneve.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
i-MiEV er oppgradert og blitt mer jålete.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Invader var noe nytt og foreløpig ukjent
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Sbarro er selvfølgelig på plass med sine glade studenter og muntre, hjemmebygde biler
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Hva VW-eide Giugiaro har mekket frem nå, må vi vente til i morgen med å få vite.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Gumpert var på plass med sin Apollo, men ikke spor av italienske karosserier i år.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Dodge (og Ram) hadde egen stand, langt unna Fiat/Chrysler-bolet.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Karsan var den tyrkeren som ikke ble taxi i New York. Den så smart ut.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Sveitsiske FAB design dukket opp med noe som vi må se nærmere på i morgen.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Subarus spennende BRZ, ja takk!
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Opels mokkafargede MPV
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Enda en original bybiltanke fra Opel? Den forrige het da RAK?
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Toyota gjør mye ut av sin GT 86 og minner blant annet om sin historiske, en av tidenes vakreste, 2000 GT.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Fra Tokyo-utstillingen har Toyota tatt med seg di-ji
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Kia har tatt med seg kule Trackster.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
En fornuftig elbil fra Kia, velegnet som taxi?
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Premiere på nye cee'd.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Stadig variasjoner over gamle Smart - mens vi venter på den nye…
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
EDAG fortsetter å kose seg med stadig nye Mila-konsepter.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Noe nytt og kjapt fra Suzuki
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Nissan har laget racerbil av Leaf. Håper de har laget gromlåt også.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Sniktitt på Genève-utstillingen
Dette ser lovende ut: Skal SsangYong konkurrere med Evoque?
Foto: Jon Winding-Sørensen

Hvor er krisen?

Det er ikke lett å oppdage noen krisestemning når man rusler rundt på Genève-utstillingen dagen før dagen. Men signalene er dystre.

Publisert Sist oppdatert

Europasalget synker. Alle er enige om at det er en overkapasitet på minst 3 millioner biler på vårt kontinent.

GM og PeugeotCitroën snakker om samarbeid hvorpå PSA-aksjene raser og kredittratingen går til bunns.

Ford forteller om blodrøde tall i Europa. Fiat overlever og er optimistisk takket være en smart Chrysler-finte for to år siden.

At BMW, Audi og Mercedes setter rekorder er ikke nødvendigvis et signal på at markedet er sunt, andre luksusprodukter har begynt å merke motstand i markedet nå, så se ikke bort fra at det snart også er bilenes tur.

Vi er omgitt av veldig mange tegn som tyder på at dette kan bli et blodbad for industrien, i hvert fall når nasjoner slutter å betrakte bilindustrien som arbeidsgiver – hvilket den selvfølgelig er, men kanskje ikke for enhver pris? – og slutter å gi den kunstig åndedrett.

Men i Genève blir det bilutstilling. En av de få som fremdeles finner sted hvert år. Og en som er virkelig internasjonal – her møtes alle på nøytral grunn.

Jeg har ikke klart å telle antall premierer fra arrangørenes forhåndsmeldinger, men det er mer enn nok å ta av for de neste par dagene.

Og i morgen kommer pressekonferansene så tett at hver skal ikke vare mer enn et kvarter, og det finner sted to og to ad gangen. Noenogseksti såkalte pressekonferanser bare i morgen.

Dere finner ikke meg på noen av dem, takk.

Tidligere har det vært slik at jeg følte meg ganske vellykket når jeg kunne bringe dere et bildebrev dagen før den første pressedagen. Det betydde at jeg hadde vært smart eller frekk eller begge deler, og lurt meg inn og greid å bruke kamera uten å bli kastet ut.

Nå har Genève-arrangørene innført noe nytt. De slipper journalistene inn noen timer på mandag ettermiddag også.

Hvor mye messearrangøren tjener på det aner jeg ikke, men det er mye. For det er en rekke utstillere som ikke syns dette er noe morsomt og som vil jobbe i fred med standen sin.

Dermed må de leie enorme tepper som messens ansatte må opp i høye kraner for å feste i taket – vi snakker ti meter i høyden og lengde nok til å kunne skjule en hel fotballbane. Den ekstra-fakturaen blir ikke liten!

Volkswagengruppen og alle Fiat-merkene var blant dem som gjemte seg. Men som du ser av bildene som følger med dette, fikk vi allikevel nok til at både dere og jeg kan glede oss til teppet virkelig går opp.

Og i kveld er det den tradisjonelle maktdemonstrasjonen fra Volkswagen-gruppen. Det skulle ikke forundre meg om dere får noen nyheter derfra også.

Powered by Labrador CMS