-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Smykkekunst blant lyktene
Årets Genève-utstilling viste for alvor hvilke dekorasjonsmuligheter som finnes i moderne lykter. Men hvorfor skal denne nye kunstformen være eksklusivt forbeholdt biler?
Signatur-lys er for lengst et oppbrukt begrep. BMW var alene om det en stund, da de innførte de lett gjenkjennelige lys-ringene inne i lyktene.
Men nå har det tatt av så det er blitt helt fjollete. LED-striper som slynger seg langs lyktekonturene, det kan se så juletreaktig ut at de mest oppfinnsomme faktisk begynner å merke kjøpemotstand.
Et annet problem – i den grad man kan kalle det et problem – er at det begynner å bli vanskelig å utføre noe med særpreg. Det er begrenset hvor mye lys man kan bruke, og hvor det kan plasseres.
Jeg hadde problemer på motorveinatten nylig å avgjøre om det var en Hyundai eller Mercedes jeg hadde kjørt forbi – begge har to rette striper ganske lavt nede.
Men det er jo opplagt at det er blitt viktig for bildesignerne å gjøre biler som også lar seg identifisere i mørket. Og det kan gi seg ganske groteske utslag.
Enda viktigere ser det imidlertid ut å være at lyktene i seg selv blir små smykker. Enheten som nesten virker som den er dyttet på plass i karosseriet skal ha særpreg, både i form og innhold.
Og den skal gjerne være så full av lekre detaljer at når du først er kommet deg ned på huk foran den, kan du bruke timer på å studere den intrikate designen.
Jeg så det virkelig tydelig i Genève i år. De mest utrolige lyktene dukket opp.
De så ut som de var formet og bygget av dedikerte kunstnere som hadde brukt hundrevis av timer på disse dekorative enhetene. Det er nesten slik at man glemmer at de er ment å gi lys – det er egentlig nok at de står der og sprer glede.
Jeg har konsentrert meg om frontlykter i denne lille paraden. Jeg kunne like gjerne valgt hekklys (kanskje kommer det etter Paris-utstillingen), og jeg må si at den nye Peugeot 208 tar prisen i klassen for baklykter som ser ut som et halvkokt egg som flyter utover. Praktfullt.
Her har dere et utvalg av mine lyktehøydepunkter i Genève (oppblandet med en og annen 1930-årgang for å vise at det var ikke så helt galt før heller).
Du finner ikke en lekrere blanding plexiglass / krystaller / børsta aluminium / krom – og hva som eller finnes – i noen samling moderne smykker.