Smykkekunst blant lyktene
AC Zagato
Smykkekunst blant lyktene
Alpina B5
Smykkekunst blant lyktene
Bentley SUV
Smykkekunst blant lyktene
BMW 6-serie Grand Coupe
Smykkekunst blant lyktene
BMW i3
Smykkekunst blant lyktene
BMW i8
Smykkekunst blant lyktene
Citroen DS 4 Racing
Smykkekunst blant lyktene
Citroën Tobruk
Smykkekunst blant lyktene
Citroën Tobruk
Smykkekunst blant lyktene
Edag Light Car
Smykkekunst blant lyktene
Ford V8, 81 A Sedan, 1938
Smykkekunst blant lyktene
Graham 8-19, 1933
Smykkekunst blant lyktene
GTA Motors
Smykkekunst blant lyktene
Honda EV-Ster
Smykkekunst blant lyktene
Honda NSX
Smykkekunst blant lyktene
Hyundai i-oniq
Smykkekunst blant lyktene
Kia Cee'd
Smykkekunst blant lyktene
Kia Trackster
Smykkekunst blant lyktene
Kia Trackster
Smykkekunst blant lyktene
Lamborghini Aventador Barchetta
Smykkekunst blant lyktene
Lexus LF-LS
Smykkekunst blant lyktene
Magna Steyr Mila
Smykkekunst blant lyktene
Maserati GranSport
Smykkekunst blant lyktene
Nissan Hi-Cross
Smykkekunst blant lyktene
Nissan Invitation
Smykkekunst blant lyktene
Oldsmobile F35C, 1935
Smykkekunst blant lyktene
Peugeot 208 GTI
Smykkekunst blant lyktene
Peugeot 208
Smykkekunst blant lyktene
Rolls-Royce Phantom II
Smykkekunst blant lyktene
SsangYong XIV-2
Smykkekunst blant lyktene
Smart Concept
Smykkekunst blant lyktene
Suzuki G70
Smykkekunst blant lyktene
Suzuki Swift Rangeextender
Smykkekunst blant lyktene
Tata Megapixel
Smykkekunst blant lyktene
Touring Disco Volante
Smykkekunst blant lyktene
Toyota Diji
Smykkekunst blant lyktene
Toyota FCV-R
Smykkekunst blant lyktene
Toyota FT-Bh
Smykkekunst blant lyktene
Toyota GT 86
Smykkekunst blant lyktene
Toyota NS4

Smykkekunst blant lyktene

Årets Genève-utstilling viste for alvor hvilke dekorasjonsmuligheter som finnes i moderne lykter. Men hvorfor skal denne nye kunstformen være eksklusivt forbeholdt biler?

Publisert Sist oppdatert

Signatur-lys er for lengst et oppbrukt begrep. BMW var alene om det en stund, da de innførte de lett gjenkjennelige lys-ringene inne i lyktene.

Men nå har det tatt av så det er blitt helt fjollete. LED-striper som slynger seg langs lyktekonturene, det kan se så juletreaktig ut at de mest oppfinnsomme faktisk begynner å merke kjøpemotstand.

Et annet problem – i den grad man kan kalle det et problem – er at det begynner å bli vanskelig å utføre noe med særpreg. Det er begrenset hvor mye lys man kan bruke, og hvor det kan plasseres.

Jeg hadde problemer på motorveinatten nylig å avgjøre om det var en Hyundai eller Mercedes jeg hadde kjørt forbi – begge har to rette striper ganske lavt nede.

Men det er jo opplagt at det er blitt viktig for bildesignerne å gjøre biler som også lar seg identifisere i mørket. Og det kan gi seg ganske groteske utslag.

Enda viktigere ser det imidlertid ut å være at lyktene i seg selv blir små smykker. Enheten som nesten virker som den er dyttet på plass i karosseriet skal ha særpreg, både i form og innhold.

Og den skal gjerne være så full av lekre detaljer at når du først er kommet deg ned på huk foran den, kan du bruke timer på å studere den intrikate designen.

Jeg så det virkelig tydelig i Genève i år. De mest utrolige lyktene dukket opp.

De så ut som de var formet og bygget av dedikerte kunstnere som hadde brukt hundrevis av timer på disse dekorative enhetene. Det er nesten slik at man glemmer at de er ment å gi lys – det er egentlig nok at de står der og sprer glede.

Jeg har konsentrert meg om frontlykter i denne lille paraden. Jeg kunne like gjerne valgt hekklys (kanskje kommer det etter Paris-utstillingen), og jeg må si at den nye Peugeot 208 tar prisen i klassen for baklykter som ser ut som et halvkokt egg som flyter utover. Praktfullt.

Her har dere et utvalg av mine lyktehøydepunkter i Genève (oppblandet med en og annen 1930-årgang for å vise at det var ikke så helt galt før heller).

Du finner ikke en lekrere blanding plexiglass / krystaller / børsta aluminium / krom – og hva som eller finnes – i noen samling moderne smykker.

Powered by Labrador CMS