-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Smykkekunst blant lyktene
Årets Genève-utstilling viste for alvor hvilke dekorasjonsmuligheter som finnes i moderne lykter. Men hvorfor skal denne nye kunstformen være eksklusivt forbeholdt biler?
Signatur-lys er for lengst et oppbrukt begrep. BMW var alene om det en stund, da de innførte de lett gjenkjennelige lys-ringene inne i lyktene.
Men nå har det tatt av så det er blitt helt fjollete. LED-striper som slynger seg langs lyktekonturene, det kan se så juletreaktig ut at de mest oppfinnsomme faktisk begynner å merke kjøpemotstand.
Et annet problem – i den grad man kan kalle det et problem – er at det begynner å bli vanskelig å utføre noe med særpreg. Det er begrenset hvor mye lys man kan bruke, og hvor det kan plasseres.
Jeg hadde problemer på motorveinatten nylig å avgjøre om det var en Hyundai eller Mercedes jeg hadde kjørt forbi – begge har to rette striper ganske lavt nede.
Men det er jo opplagt at det er blitt viktig for bildesignerne å gjøre biler som også lar seg identifisere i mørket. Og det kan gi seg ganske groteske utslag.
Enda viktigere ser det imidlertid ut å være at lyktene i seg selv blir små smykker. Enheten som nesten virker som den er dyttet på plass i karosseriet skal ha særpreg, både i form og innhold.
Og den skal gjerne være så full av lekre detaljer at når du først er kommet deg ned på huk foran den, kan du bruke timer på å studere den intrikate designen.
Jeg så det virkelig tydelig i Genève i år. De mest utrolige lyktene dukket opp.
De så ut som de var formet og bygget av dedikerte kunstnere som hadde brukt hundrevis av timer på disse dekorative enhetene. Det er nesten slik at man glemmer at de er ment å gi lys – det er egentlig nok at de står der og sprer glede.
Jeg har konsentrert meg om frontlykter i denne lille paraden. Jeg kunne like gjerne valgt hekklys (kanskje kommer det etter Paris-utstillingen), og jeg må si at den nye Peugeot 208 tar prisen i klassen for baklykter som ser ut som et halvkokt egg som flyter utover. Praktfullt.
Her har dere et utvalg av mine lyktehøydepunkter i Genève (oppblandet med en og annen 1930-årgang for å vise at det var ikke så helt galt før heller).
Du finner ikke en lekrere blanding plexiglass / krystaller / børsta aluminium / krom – og hva som eller finnes – i noen samling moderne smykker.