Goodwood Festival of Speed 2012
Skulpturen foran hovedhuset skiftes hvert år, og årets utgave var til ære for Lotus. Seks F1-biler, fra forskjellige tidsperioder, hang på skulpturen, som dessverre ikke var Möbius.
Goodwood Festival of Speed 2012
På grunn av Lotus-feiringen fikk de ekstra stor plass, og det var ikke rent få F1-biler de hadde utstilt. Denne bilen ble kjørt av Svenske Ronnie Peterson, men ble aldri noen stor suksess.
Goodwood Festival of Speed 2012
1973 Lotus-Cosworth 72E
Goodwood Festival of Speed 2012
Fra taket henger overbygget til Mario Andrettis 1976-modell Lotus-Cosworth 77.
Goodwood Festival of Speed 2012
Williams FW22 - kjørt av Jenson Button i 2000-sesongen.
Goodwood Festival of Speed 2012
1991-modell Jordan-Ford 191
Goodwood Festival of Speed 2012
Linjelekker og rask. 1963-modell Lotus-Ford 29, som ble kjørt av Jim Clark i Indianapolis 500
Goodwood Festival of Speed 2012
1973 Lotus-Pratt & Whitney 56B er kanskje ikke den vakreste bilen i F1-historien. Ikke spesielt suksessfull heller, selv ikke med Emerson Fittipaldi bak rattet.
Goodwood Festival of Speed 2012
Den ser ut som en F1-bil, men er ikke det. Lotus T125 er for de som vil har det råeste innen banebiler. Prislappen ligger på rundt seks millioner kroner, bane ikke inkludert ...
Goodwood Festival of Speed 2012
Red Bull Racing RB8 2012-modell.
Goodwood Festival of Speed 2012
Snuten på Red Bull Racing RB8 2012-modell.
Goodwood Festival of Speed 2012
Lotus-Renault R30
Goodwood Festival of Speed 2012
Lotus T127 gjøres klar for banekjøring.
Goodwood Festival of Speed 2012
Bilene til Jenson Button og Lewis Hamilton i McLaren Mercedes-teamet skulle også få kjørt seg litt.
Goodwood Festival of Speed 2012
Mercedes AMG Petronas stilte også opp med sin 2012-modell.
Goodwood Festival of Speed 2012
På Lotus sin stand kunne man også se to F1-modeller snurre opp mot hverandre.
Goodwood Festival of Speed 2012
Brabham BT42, kjørt i 1973 av argentineren Carlos Reutemann
Goodwood Festival of Speed 2012
Det var sekshjulsfest under årets Goodwood. Her er det 1983-modellen FW08C fra Williams-Cosworth som vises frem.
Goodwood Festival of Speed 2012
Detalj fra 1983 Williams-Cosworth FW08C
Goodwood Festival of Speed 2012
Detalj fra 1983 Williams-Cosworth FW08C
Goodwood Festival of Speed 2012
Detalj fra 1983 Williams-Cosworth FW08C
Goodwood Festival of Speed 2012
Klassikeren Tyrrell P34, med fire hjul foran.
Goodwood Festival of Speed 2012

Goodwood Festival of Speed 2012
Tyrrell P34
Goodwood Festival of Speed 2012
En 1976 March-Cosworth 761 2-4-0 fikk etterhvert også prøve seg på banen - se bilde lenger uti galleriet.
Goodwood Festival of Speed 2012
1976 March-Cosworth 761 2-4-0
Goodwood Festival of Speed 2012
1976 March-Cosworth 761 2-4-0
Goodwood Festival of Speed 2012
1976 March-Cosworth 761 2-4-0
Goodwood Festival of Speed 2012

Goodwood Festival of Speed 2012
1991 Lotus Esprit X180
Goodwood Festival of Speed 2012
Lotus Elan
Goodwood Festival of Speed 2012
1966 Ford-Lotus Cortina
Goodwood Festival of Speed 2012
Råskap på fire hjul - 1937 Mercedes-Benz W125
Goodwood Festival of Speed 2012
Audi Sport quattro S1 - tidligere rattet av Walter Röhrl.
Goodwood Festival of Speed 2012
1970-modell McLaren M14A
Goodwood Festival of Speed 2012
1970-modell McLaren M14A
Goodwood Festival of Speed 2012
Hissig liten rotte, denne 2012-modellen Irving Vincent 1300. En slags liggemotorsykkel med sidevogn, og en av de mest hysteriske motorlydene jeg noen gang har hørt.
Goodwood Festival of Speed 2012
2012-modell Lotus Exige R-GT
Goodwood Festival of Speed 2012
2012 Toyota TS030 Hybrid Le Mans
Goodwood Festival of Speed 2012
Lola-Drayson B12/69 EV - et bevis på at el-biler ikke nødvendigvis trenger være kjedelig!
Goodwood Festival of Speed 2012
1996 Lark McLaren F1 GTR
Goodwood Festival of Speed 2012
Ferrari 712 Can-Am, som tidligere ble kjørt av Mario Andretti.
Goodwood Festival of Speed 2012
Ferrari 712 Can-Am
Goodwood Festival of Speed 2012
En aldeles nydelig AAR Formula 1 Eagle
Goodwood Festival of Speed 2012
Maserati MC12
Goodwood Festival of Speed 2012
Lexus LFA - kjørt opp Goodwood-bakken av Toyota-sjefen Akio Toyoda.
Goodwood Festival of Speed 2012
Lexus LFA
Goodwood Festival of Speed 2012
Lexus LFA
Goodwood Festival of Speed 2012
Bentley LMP1 fra årets Le Mans-runde. Danske Tom Kristensen var en av de tre sjåførene.
Goodwood Festival of Speed 2012
Bentley LMP1 fra årets Le Mans-runde. Danske Tom Kristensen var en av de tre sjåførene.
Goodwood Festival of Speed 2012
McLaren stilte opp med en racing-rigget MP4-12C - i særs passenede Union Jack-motiv.
Goodwood Festival of Speed 2012
1962-modell Porsche 804
Goodwood Festival of Speed 2012
1974 Yamaha TZ 350 Moraco Drouhiole
Goodwood Festival of Speed 2012
1973 König 738
Goodwood Festival of Speed 2012
Dette er kanskje den slankeste motorsykkelen jeg har sett. En uhyre lett 50-kubikker, med 17 hestekrefter ved 14.000 omdreininger! 1973 Kreidler Van Veen
Goodwood Festival of Speed 2012
"King Kenny" Roberts var også på plass.
Goodwood Festival of Speed 2012
1978-modell Lotus 79 på vei opp Goodwood-bakken.
Goodwood Festival of Speed 2012

Goodwood Festival of Speed 2012
1996 Lark McLaren F1 GTR underveis i bakkeløpet.
Goodwood Festival of Speed 2012
Chevron GR8 GT3
Goodwood Festival of Speed 2012
Et frekt innslag i form av den rosa Spice-Coswroth SE90C fra 1990. Når denne kjørte i C2-klassen på Le Mans, var alle tre førerne kvinner; Desiré Wilson (som kjørte den på årets Goodwood), Lyn St James og Cathy Muller.
Goodwood Festival of Speed 2012
Lexus LFA - kjørt opp Goodwood-bakken av Toyota-sjefen Akio Toyoda.
Goodwood Festival of Speed 2012
En av de tre Silk Cut-Jaguarene som deltok på årets festival.
Goodwood Festival of Speed 2012
Omtrent tjue sekunder etter at dette bildet ble tatt, gikk det røde flagget langs banen. Det sinnsyke dreiemomentet (888 Newtonmeter!) fra 8-litersmotoren blefor mye på den våte banen, og den stakkars Shadowen snurret. Etter å ha blitt dyttet ut på banen
Goodwood Festival of Speed 2012
Aston Martin lar ikke sjansen gå fra seg når de kan kjøre litt fra seg på Goodwood.
Goodwood Festival of Speed 2012
1976 March-Cosworth 761 2-4-0
Goodwood Festival of Speed 2012
En av de mer spektakulære innslagene var denne Kenworth-vogna. Vibrasjonene i bakken var kraftige nå den freste forbi.
Goodwood Festival of Speed 2012
Toyota-standen på Goodwood inneholdt diverse snacks ...
Goodwood Festival of Speed 2012
... som for eksempel dette Gazoo Racing-bygde GT86-konseptet. Original-motoren har fått kompressor og turbo, og skal yte 310 hestekrefter. Om den noengang kommer i salg ville ikke Toyota-representantene svare på, men det er lov å håpe.
Goodwood Festival of Speed 2012
Gazoo Racing GT86-konseptet bakfra.
Goodwood Festival of Speed 2012
Gazoo Racings egen banebil.
Goodwood Festival of Speed 2012
Toyota GT86 TRD. Stylingkitet skal gjøre den tøffere - nytt eksosanlegg gjør den 10 hestekrefter mer effektiv. Kommer i salg i Storbritannia om ikke lenge.
Goodwood Festival of Speed 2012
En særdeles spesiell M3, gitt det passende tilnavnet Chrome Bullet ...
Goodwood Festival of Speed 2012
... gjorde det vanskelig for fotografene å ikke ta bilde av seg selv i samme slengen.
Goodwood Festival of Speed 2012
Audi-standen på Goodwood.
Goodwood Festival of Speed 2012
Morgan-biler sto det flere steder på Goodwood
Goodwood Festival of Speed 2012
En av de mer spesielle bilene - en Delta Motorsport E-4 Coupe. Plass til fire, og helt elektrisk.
Goodwood Festival of Speed 2012
Inne i Delta E-4.
Goodwood Festival of Speed 2012
Et helt nytt bilmerke var det også plass til på Goodwood. Canadiske DeMacross stilte opp med sin GT1. Roush-motoren yter drøyt 800 hester og 950 Newtonmeter.
Goodwood Festival of Speed 2012
DeMacross GT1
Goodwood Festival of Speed 2012
Interiøret til DeMacross GT1
Goodwood Festival of Speed 2012
Mazdas Takeri-konsept var også på plass. Om den nye Mazda 6 blir slik, kan det ligge an til en klassevinner på design.
Goodwood Festival of Speed 2012
Mazda benyttet også anledningen til å vise frem sin MX-5 GT Concept for første gang. 208 hestekrefter burde sparke bra fra i en så lett bil.
Goodwood Festival of Speed 2012
Bentley EXP 9F var ikke oppdatert, slik enkelte rykter ville ha det til.
Goodwood Festival of Speed 2012
Bentley EXP 9F detalj.
Goodwood Festival of Speed 2012
Bentley Continental GT Speed fikk sin debut på Goodwood. Det er den raskeste serieproduserte Bentley noen gang, med 620 hestekrefter å by på.
Goodwood Festival of Speed 2012

Goodwood Festival of Speed 2012
Goodwoods norske innslag - Peugeot HX1 Concept er designet av norske Per Ivar Selvaag.
Goodwood Festival of Speed 2012
En modell av det som etter planen skal bli verdens raskeste landfartøy. Bloodhound SSC har en teoretisk toppfart på 1690 km/t.
Goodwood Festival of Speed 2012
Bloodhound SSC
Goodwood Festival of Speed 2012
Andy Green, allerede verdens raskeste mann på landjorda, har planer om å øke sin personlige rekord i nye Bloodhound SSC
Goodwood Festival of Speed 2012
En spesialutstilling i forbindelse med at Dronning Elizabeth II har regjert i 60 stilte ut en rekke av regentens biler gjennom tidene. Her en 1951 Ford V8 Pilot Shooting Brake.
Goodwood Festival of Speed 2012
1961 Vauxhall Cresta Friary Estate
Goodwood Festival of Speed 2012
Et noe mer imponerende syn enn den tilsvarende behandlede BMWen tidligere i Goodwood-galleriet, nemlig en 1925 Rolls-Royce 20HP.
Goodwood Festival of Speed 2012
Franske innslag var også å finne, som denne 1972 Citroën SM Opera.
Goodwood Festival of Speed 2012
1924 Rolls-Royce Silver Ghost
Goodwood Festival of Speed 2012
1950 Lincoln Cosmopolitan
Goodwood Festival of Speed 2012
1948 Daimler DE36 All Weather Tourer
Goodwood Festival of Speed 2012
Et mektig syn - 1914 Sunbeam 'Indianapolis'
Goodwood Festival of Speed 2012
Man sitter bokstavelig talt på gulvet i en 1914 Sunbeam 'Indianapolis'.
Goodwood Festival of Speed 2012
1914 Sunbeam 'Indianapolis'
Goodwood Festival of Speed 2012
1911 Fiat S74 Grand Prix.
Goodwood Festival of Speed 2012
1911 Fiat S74 Grand Prix. Den svære motoren inneholder kun fire sylindre, men har et motorvolum på hele 14,2 liter! Ytelse: 75 hestekrefter. Men sammenlignet med etterfølgeren - Fiat S76 - blir det småtteri. S76 hadde en fire-sylindret motor på 28 liter!
Goodwood Festival of Speed 2012
Nydelig Jaguar D-Type Concept
Goodwood Festival of Speed 2012
Interiøret på D-Type-konseptet kan vel i dag kalles spartansk
Goodwood Festival of Speed 2012
En "hjemmelaget" Trophy Truck for Baja-kjøring. Over 850 hestekrefter, og bak rattet finner vi Jesse James, ikke helt ukjent i amerikanske bilkretser.
Goodwood Festival of Speed 2012
Renault hadde tatt med seg sitt nye Alpine-konsept A110-50.
Goodwood Festival of Speed 2012
Chevrolet Corvette "Spirit of Le Mans '76".
Goodwood Festival of Speed 2012

Goodwood Festival of Speed 2012
Lancia Stratos hører hjemme i slike selskap
Goodwood Festival of Speed 2012
Peugeot 405 T16 Pikes Peak.
Goodwood Festival of Speed 2012
Aston Martin V12 Zagato
Goodwood Festival of Speed 2012
Interiøret til Pagani Huayra
Goodwood Festival of Speed 2012
Goodwood var full av små boder som solgte modellbiler, bøker, bilder og mye annet bilrelatert. Her er en fantastisk skalamodell av en Fiat biltransporter.
Goodwood Festival of Speed 2012
Modellbiler ...
Goodwood Festival of Speed 2012
... flere modellbiler ...
Goodwood Festival of Speed 2012
... og enda flere modellbiler.
Goodwood Festival of Speed 2012
Av og til er det greit med ærlige butikknavn.
Goodwood Festival of Speed 2012
Racinginspirerte puffer var også å få kjøpt.
Goodwood Festival of Speed 2012
Ingen Festival of Speed er komplett uten air-show
Goodwood Festival of Speed 2012
Disse karene vet hva de gjør.
Goodwood Festival of Speed 2012
Sir Stirling Moss, rett etter at jeg selv håndhilste på ham.
Goodwood Festival of Speed 2012
Alain Pros skrev gjerne autografer
Goodwood Festival of Speed 2012
Bakkeklaringen var ikke all verden på enkelte av bilene!
Goodwood Festival of Speed 2012
Toyota 2000GT inne på Toyota-standen. Det var verken første eller siste gang jeg var innom for å kikke på den ...
Goodwood Festival of Speed 2012
... og når jeg da fant denne modellen, kunne jeg jo ikke la den ligge.
Goodwood Festival of Speed 2012
Også ute på parkeringsplassen finner man mye morsomt. Som for eksempel en DeLorean.
Goodwood Festival of Speed 2012
Press? Oh, yes.
Goodwood Festival of Speed 2012
Farvel til Goodwood Festival of Speed for i år - vi sees igjen!

Fersking på Goodwood

Det er årets høydepunkt for mange bilentusiaster når Lord March inviterer til fartsfestival på herregården sin. Og særlig stort er det for en som aldri har vært der før, men som nå entrer festivalen med presseakkreditering.

Publisert Sist oppdatert

Jeg har aldri vært på Goodwood Festival of Speed før. Jeg har lest om det, hatt lyst å dra dit, drømt om det i kanskje 15 år.Da jeg flyttet til Storbritannia som student for to år siden, tenkte jeg at det burde være en smal sak å få til et besøk. Men det har ikke latt seg gjøre. Før nå.For jeg fikk for noen uker tidligere en telefon fra redaktøren, med spørsmål om ikke jeg kunne ofre en helg til å dra til Goodwood for å dekke Festivalen (ja, med stor F) for BilNorge. Hva kunne jeg vel si, annet enn «ja!»? Og slik ble det.Noen uker senere står jeg der da, i presseteltet inne på eiendommen til Lord March. I signeringsboken var Ben Oliver fra Car Magazine og Piers Ward fra Top Gear Magazine de forrige som skrev seg inn. Og så var det meg.Man kan jo få komplekser av mindre.Ute på sletta tusler Jesse James (for anledningen sjåfør for en vill 850-hesters hjemmelaget pickup) og Edd China (han høye mekanikeren fra Wheeler Dealers) rolig forbi, og før jeg drar hjem igjen får jeg tatt noen bilder av Alain Prost og Andy Green, og tatt Sir Stirling Moss i hånden. Fastere håndtrykk har jeg knapt kjent.Og inne på Toyota-standen får jeg endelig lagt mine øyne på min personlige favorittbil gjennom tidene – en rød 2000GT. Dagen etter sikrer jeg meg en flott modellbil av Toyotaen, i helt riktig James Bond-stil. Aki er selvsagt bak rattet, slik hun var i filmen («You Only Live Twice»).Det eneste som mangler er at Sean Connery kommer gående.Lydene, luktene og vibrasjonene. Når man leser om Goodwood bruker man kun syn og fantasi. Man ser bildene, leser teksten og fantaserer om hvordan det faktisk er å være der. Men det er ikke før jeg faktisk står midt i det, jeg skjønner hvordan det er.Her synger gamle Moto Guzzi-sykler om kapp med NASCAR-biler, F1-bilene til Ayrton Senna, V10-motoren til Lexus LFA og Audis Le Mans-vinnende R18 hybrid.Og man skjønner at det er et høyt respektert arrangement, når sjåførlista er fylt med navn som Akio Toyoda (toppsjefen i Toyota-konsernet), Kenny Roberts, Bruno Senna, Sebastian Vettel, Jenson Button og Jackie Stewart – for å nevne noen.Da blir en liten biljournalist fra Norge enda mindre, og opplevelsen enda større. Men jeg var der. Med presseakkreditering og kamera.Og hva sitter jeg igjen med? En opplevelse jeg ikke kommer til å glemme med det første, og en stor lyst til å dra tilbake så ofte som overhodet mulig.Og selvsagt; et stort bildegalleri du kan bla deg gjennom her, med mer info på hvert enkelt bilde.

Powered by Labrador CMS