Ford Galaxy

Ford Galaxy

Ford Galaxy

Ford Galaxy

Ford Galaxy

Ford S-Max

Ford S-Max

Ford S-Max

Ford S-Max

Ford S-Max

Ford S-Max

Ford pusser opp familieavdelingen

De to lasteskipene, S-Max og Galaxy, har fått ny girkasse og nye motorer, samt siste versjon av Fords designspråk.

Publisert Sist oppdatert

2010 blir et travelt år for Ford. Vi har allerede sett deres lille MPV, C-Max og Grand C-Max, og i januar vises den helt nye Ford Focus for første gang.

SE: Glimt av ny C-Max

SE OGSÅ: C-Max med 7 seter

Som en slags forsmak på hva vi har i vente, er i dag bildene av S-Max og Galaxy frigitt for publisering.

BilNorge.no var allerede i forrige uke utenlands og kikket nærmere på bilene, og kan bekrefte at det handler om en oppgradering, som har gjort noen av våre favorittbiler i denne klassen enda bedre.

Det var en fornøyd sjef for Ford Europa, John Fleming, som viste frem de nye bilene i Hannau sist uke.

- Vi har gitt begge modellene mer premiumfølelse, men det er faktisk under skallet at de største endringene er gjort, sa Flemming.

- Disse bilene blir nemlig de første som får nyte godt av vår globale EcoBoost-serie med direkteinnsprøytede turbobensinmotorer med mer krefter og ytelser fra mindre sylindervolum og med mer imponerende drivstofføkonomi.

Ny motor og riktig girkasse

S-Max og Galaxy er de første bilene som får Fords nye globale toliters turbomotor, i første omgang med 200 hestekrefter. Motoren får navnet EcoBoost og vil etter hvert erstatte 2,0- og 2,4-literen som har sittet i Fords større biler med bensinmotor.

Dieselmotoren, Duratorq, får også en oppgradering. Den vil finnes med 140 eller 160 hestekrefter og skal ha blitt mer effektiv, noe som selvsagt også vil få utslag for avgiftene her i Norge.

Enda mer interessant er det at Ford nå endelig introduserer sin toclutchkasse, PowerShift, både til bensin og dieselmotorene. Det er første gang denne kassa, som er utviklet i samarbeid med Getrag, blir brukt i noen av Fords større biler.

Skiller mer

Staben til designsjef Martin Smith har jobbet målrettet for å sørge for at bilene har fått den siste versjonen av hans kinetic design.

I tillegg har man ytterligere rendyrket dem litt i hver sin retning. S-Max har fått ytterligere sportslig image, mens Galaxy fremstår enda mer premium enn den har gjort tidligere.

Foran har S-Max har fått en enorm nedre trapesformet grill i svart pianolakk og nye LED-lys i overkant av lyktene.

Fra siden er linjene rundt vindusflatene ytterligere fremhevet med en ny kromlist.

Bak har S-Max fått en kraftig redesign. LED-baklys, ny utforming av bakluka med en horisontal stripe i børstet krom med en ny logo.

Galaxy har også fått ny front, om noe mer beskjeden enn den vi finner på S-Max. Her har man benyttet seg av kromstriper i kombinasjon med den sorte pianolakken for å vektlegge premiumpreget.

Nye tåkelys gjør også sitt til å gi Galaxy et nytt ansikt.

Pusser opp innvendig

Interiøret har også gjennomgått en nivåheving. Som det gjerne hører med i slike oppgraderinger, gjør man noen nye grep når det kommer til interiørkvaliteter.

Både S-Max og Galaxy har fortsatt to ekstra seter som legges flatt ned i bagasjeromsgulvet som standard.

Nytt på utstyrsfronten er et lydanlegg som skal gi 265 Watt og et oppgradert høyttalersystem med ekstra senterhøyttaler i dashbordet, samt en stor sub-woofer bak venstre forsete.

Lasting gjennom bakluken er også blitt lettere takket være et lys som er integrert i luken, og som tennes når denne åpnes.

Fra Volvo har de to bilene hentet systemet som varsler om biler som ligger i blindsonen – det såkalte Blindsone Informasjonssystem.

Fikst er det også for familien at barnesikringen på bakdørene kan slås av elektrisk fra førerposisjon.

De to bilene vises første gang for publikum under bilutstillingen i Brussel, som åpner 13. januar. Det er ennå ikke klart når de ansiktsløftede bilene er klare for Norge.

Powered by Labrador CMS