-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Seat står på
Seat er et av de merkene vi har mye til overs for. Ikke bare fordi det ikke er representert i Norge, men fordi det er et merke som virkelig prøver.
Det er selvfølgelig begrenset hvor mye frihet en underdog som Seat har i den enorme Volkswagen-gruppen, men når man ser på karosseridesignen, fargene på bilene, hvor masse punch det er i enkelte av dem, og hvor intelligent de behandler rester fra resten av organisasjonen, må man ta av seg hatten.
Det er imidlertid kanskje altfor mange som bare tar av seg hatten, og ikke kjøper bilene. Frem til utgangen av juli hadde Seat produsert 186.000 biler, ned 80.000 i forhold til samme periode i fjor.
Men samtidig har de fått en ny sjef – og for en gangs skyld ikke en tysker.
James Muir er Waliser og en skikkelig terrier. Dessuten virker han både gatesmartere og mer intelligent enn resten av gruppens merke-sjefer. Han var nemlig den eneste av de som opptrådte under den store VW-Gruppe-kvelden, foran Frankfurt-utstillingen, som klarte seg uten både slips og manus.
Faren er selvfølgelig at han ikke blir lenge i det selskapet, men jeg har en følelse av at VW trenger ham mer enn han trenger dem.
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT
To nye
Til Frankfurt hadde han med seg to nyheter, men først ruslet jeg bort og tok en titt på Exeo. Et navn vi slett ikke kjenner, bilen var ny i Paris i fjor, og er simpelthen en Seatisert utgave av den Audi A4 som de sluttet å produsere for to år siden.
Den type gjenbruk er dessverre ikke aktuell i land med slike avgiftsregimer som Norges, men på andre markeder kan en slik oppskrift har store prismessige fordeler.
Den ene nyheten, som var annonsert på forhånd, var en bombe-utgave av Cupra. Cupra er en del av Leon-modellrekken, som igjen springer ut fra den gamle Toledo/Altea klassen.
LES: Heftig Leon Cupra R
Tidligere har man hatt en Cupra 2,0 T med 240 hk, men nå holdt ikke det lenger. Så her har vi Cupra R med 2-liters TSI-motor på 265 hk – sterkere enn noen tidligere Seat (hvilket vel egentlig ikke sier så mye for en fabrikk som har vokst opp fra Fiat 600).
En ny IBiZa
Men den virkelig store nyheten, var en bil de kalte konsept og hadde døpt IBZ.
Jeg tror ingen lot seg lure, dette er første glimtet av den nye Ibiza stasjonsvognen. Det er egentlig vanskelig å forstå at dette er en B-klasse bil, den virker mye større, men i VW-prek skal den sidestilles med Polo. 422 lang høres da mye mer ut som en Golf.
Utvendig fortsetter den slektas Arrow design (i mangel av noe bedre navn) som har tatt konveks/konkav temaet fra BMW lenger enn de fleste.
Og innvendig er den stappfull av fleksible finesser. Med glass i alle retninger, unntatt i gulvet, sikrer den friluftsfølelsen, og mekanikken er det ingen grunn til å nevne. Alt er selvfølgelig hentet fra hyllene til VW.
En siste ting som imponerer. Seat prater seg ikke bort i merkelige betegnelser når de antyder at de også har ganske sparsommelige modeller. Ikke noe Blue-et-eller-annet her nei, Ecomotive heter det ganske enkelt her.
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT