-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Bilteknisk konsulent
Gjensidige forsikring ASA
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Avdelingsleder
Fremtind Forsikring AS:
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
-
Personbilmekaniker
Bertel O. Steen Lørenskog, avd. Hvam
-
Bilpleier
Toyota Hønefoss AS
-
Biloppretter Autolakk AS
MPS Bilskade AS
-
Teknisk Support - Kursinstruktør
Robert Bosch AS
Fornasari biter seg fast
Når de har vært med i Genève i mer enn fem år på rad, må man si at de teller med. Fornasari påstår at de er kommet for å bli.
Det blir nesten litt latterlig når Aston Martin med toppfolk og designere og teknikere og arabiske finanser og Dave Richards (Prodrive) og en bråta innflydde potensielle kunder, avduker den nye Lagondaen med masse pompøse påstander og et interiør som ser ut som en førsteklasses kupé på en gammelt kinesisk jernbanevogn, og det viser seg at fem stander bortenfor står det noe som faktisk ser minst like bar ut.
Lagondaen skal være en røff, terrenggående luksusbil som rikinger i utmarken skal kunne føle seg hjemme i. Bortover mot Venezia driver noen hyggelige italienere (med innslag av Kina og Frankrike) et rart lite verksted, der de bygger akkurat det.
De er bare ikke like pompøse når de snakker om det. Kom heller litt nærmere sommeren sier de, så har vi den neste bilen klar. Ikke den neste modellen, men den neste bilen som de altså holder på å bygge nå.
Så mange biler blir det altså ikke, men katalogen er full av varianter, det er tegninger av kommende utgaver og rundt omring finner vi modeller av nye karosserier som skal produseres. Alle med samme grunnoppskrift. Et tøft chassis med firehjulsdrift, V8-motorer med Calloway-slektskap og et utseende slik Porsches Cayenne skulle hatt.
Fellesskapet mellom de to er at Fornasari heller ikke har noen grill, bare svære luftinntak, men der slutter likheten. Der Porschen sklir over i det feminine er disse italienerne bare muskler. To eller fire dører spiller ingen rolle, linjene over bakhjulene forteller at her er det alvor.
Og når vi forteller om 750 hester og racing-understell, men allikevel fullt Sahara-dyktig, skjønner man at dette er mer alvor enn en Lagonda på Mercedes GL-basis.
Årets positive overraskelse på denne standen var at jeg endelig fikk en følelse med de som tegner disse bilene også.
Det vil si, det er en italiener som heter Luigi Calafiore som har stått for jobben frem til nå, men nå har han knyttet til seg to unge talenter. Så det er kinesiske Feng Shuai og franske Clement Boutet som skal ha ansvaret for kommende modeller.
De har gått sammen på Strate College i Paris, Shuai er nettopp ferdig, Boutet har ett år igjen. Du finner de to fornøyde guttene på et av bildene her, fra årets Genève.
Og i år har jeg bestemt for å ta en tur østover også, når jeg er i Nord-Italia. Jeg må virkelig oppleve disse folkene, og disse bilene i virkeligheten. Så skal jeg fortelle Lagonda om hva jeg egentlig synes om deres.