-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Ny hybrid fra Italdesign
Giugiaro er blant hjørnesteinene i Genève. I år viste han en hybrid som kunne blitt det nye årtusens hybrid.
Hvor lenge de har stilt ut på Genève-messen, aner jeg ikke. Minst 25 år i hvert fall. Og alltid med noe som engasjerer. Enten fordi det var et mesterstykke, eller fordi det var noe som gikk rett på trynet.
2004-bidraget husker jeg spesielt godt. Da hadde de bygd et prakt-skall rundt teknologien fra en Lexus hybrid, og kalte den Volta. Den var så vellykket av vi ga oss ikke før vi fikk låne den hjem til bilutstillingen her hjemme, det året.
I år heter den Namir, og er en hybrid igjen, med et helt spesielt teknisk innhold. Fire el-motorer, en per hjul (oppunder 100 hk hver), lithium-batterier og en to-skivet rotasjonsmotor som forlenger rekkevidden når man vil. Det hele med et utslipp fra en kombinert-syklus på 60 g/km CO2 eller 0,2 l/mil.
Britisk assistanse
Elektronikkdelen kommer fra et engelsk teknologi-selskap som heter Frazer-Nash. Synd ikke Italdesign leser BilNorge, for der har vi for lengst slått fast at dette selskapet ikke har noe med den gamle engelske sportsbilprodusenten å gjøre (LES MER HER), men allikevel påstår italienerne at det er tett slektskap.
Også på Frazer-Nash sin hjemmeside står det at Frazer-Nash began as an automotive company . Jeg skal be om en ny oppklaring, så får vi se. Foreløpig har fremdeles ikke Frazer-Nash noe med Frazer Nash å gjøre i mitt hode.
Som man vil se av den gamle BilNorge-saken, var det ikke spesielt vellykket det engasjementet Frazer-Nash-armen hadde mot Norge den gangen, men her er det allikevel Namir som er den interessante.
Gjenbruk
Bilen er nytegnet, men Italdesign hadde også vist frem selve den bærende monococquen, og da kunne man jo se at den, i hvert fall, var identisk med den som satt inni fjorårets Quaranta. Gjenbruk i skreddersømbransjen? Det er bra.
Men linjeføringen til Fabrizio Giugiaro, er blitt meget skarpere enn den var i fjor, nå ser det nesten ut som en diamant har vært inspirasjonen. Opphengningen er ren racerbil (det er kanskje derfor han plasserte en racing-mockup ved siden av den oransje modellen - han selv og blodtypen hans var ført opp som en av førerne) mens vekten på 1450 kg er litt over racing-diett.
Den måler 456 x 197 x 119 cm og kjører på 245 eller 275 /40-R20 hjul med 263 cm akselavstand. Vi blir lovet over 300 km/t og 3,5 sekunder til hundre. Til 200 tar det 10,4 sekunder. Av en eller annen grunn snakker de ikke om rekkevidde, men de takker Brembo og Vredestein for relevant hjelp.