-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Pongo AS:
Konsernsjef
-
Bilia X:
Salgsdirektør, Xpeng
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Supergjerrig VW-konsept
Basert på Frankfurt-konseptet L1, har Volkswagen tatt teknologien enda et hakk videre i bilen som nå står på utstilling i Los Angeles. Møt Up! Lite, en skikkelig gjerrigknark.
Du ser på kroppsfasongen at dette er effektivt med hensyn til luftmotstand, noe en cW-verdi på 0,237 bekrefter.
Men formen er ikke mer ekstrem enn at bilen kan romme fire personer. Kombinert med en egenvekt på bare 695 kg, nesten 30 prosent mindre enn småbilen Fox, klarer den seg med et snittforbruk på 0,24 l/mil, tilsvarende et CO2-utslipp på 65 g/km.
Hybrid
Motoren er en tosylindret common rail diesel med et slagvolum på 800 ccm, ikke ulik den som satt i L1 Concept. 51 hk ved 4000 omdreininger og et dreiemoment på 119 Newtonmeter i området 1800 til 2250 o/min.
LES: Volkswagens Tandem
I tillegg har Up! Lite en elektrisk motor på 14 hk som gir litt ekstra skyv ved forbikjøringer. Alternativt kan dieselmotoren frakobles slik at du kjører helt utslippsfritt i lave hastigheter over kortere avstander.
Girskiftene foretas via en 7-trinns DSG-kasse. Et stopp/start-system tar effektivt vare på bremseenergien.
Det er benyttet en miks av lette materialer for å bygge Up! Lite. Her finner vi både aluminium og kullfiber. Også dieselmotoren er optimalisert slik at den bare veier 55 kg.
Resultatet er at de til sammen 65 hestene fra den hybride drivlinjen, klarer null til hundre på 12,5 sekunder og bilen har en potensiell toppfart på 160 km/t.
LES OGSÅ: Piëch kjørte en-liters-bilen
Forfra er bilen ikke ulik en Golf eller en Polo, selv om den er mer såpestykkeformet. Hekken og vinduslinjen er derimot mer dramatiske sammenlignet med konvensjonelle biler.
Aero
Med en lengde på 3,84 meter, er konseptet bare litt kortere enn en Polo og utformet for å oppnå maksimal aerodynamikk.
Eksempler på aerodynamiske detaljer er spjeld. Det lukker seg helt i fronten når motoren ikke trenger kjøling, og små kameraer som erstatter de utvendige speilhusene.
Minimalisme preger også interiøret i Up! Lite som består av lyse, rene flater. De viktigste betjeningsorganene er samlet rundet rattet, mens klimaanlegg og underholdningssystemer betjenes av en berøringsskjerm på dashbordet.
LES OGSÅ: Mye smått fra VW
Ved å anvende komponenter fra VW’s småbilfamilie som skal lanseres fra 2011 og fremover, er Up! Lite et steg på veien mot en kompakt, miljøvennlig småbil - klar for produksjon en gang i overskuelig fremtid.