Retro Gullwing

Retro Gullwing

Retro Gullwing

Retro Gullwing

Retro Gullwing

Retro Gullwing

Retro Gullwing

Retro Gullwing

Retro Gullwing

Retro Gullwing

Retro Gullwing

Retro Gullwing

Retro Gullwing

Retro Gullwing

Retro Gullwing

Retro Gullwing

Retro Gullwing

AC Mark VI GT

AC Mark VI GT

AC Mark VI GT

Tysk Cobra, med 300 SL-bakgrunn

Fremdeles er det noen som eier AC-merkevaren, og rettighetene til Cobraen. Nå har de overlatt byggingen til et 300 SL-orientert firma i Tyskland.

Publisert Sist oppdatert

Det dukker opp mye bra fra gamle Øst-Tyskland. Audi og Volkswagen har for eksempel brukt dyktige håndverkere der når de skulle ha bygget replicaer av gamle biler som ikke fantes lenger, for eksempel den første Volkswagen.

Nå møter vi et annet selskap der, Gullwing GmbH heter det, og navnet antyder vel hva de driver med.

Klassisk

Her går det først og fremst i Mercedes-Benz 300 SL. Den klassiske, den som debuterte i New York i 1954 med dørene festet i taket og med et av de nydeligste karosseriene verden til nå har sett.

Gullwing GmbH kan godt restaurere din slitne originalutgave, men det de gjør, for 165.000 euro, er å levere deg en flunkende ny utgave.

Chassiset er omkonstruert, bakakselen er ikke lenger ute etter å ta livet av deg, den seks-sylindrede rekkemotoren er erstattet av en 5,5-liters V8 motor fra Mercedes, nå på 405 hester.

Du får ABS og andre elektroniske støttekontakter, og du får en Becker-radio som ser ut som den klassiske Mexico, men som nå til og med er utstyrt med navigasjon.

Ikke akkurat noen original 300 SL, men det er åpenbart at den heller ikke er ute etter å lure noen. Her har vi en moderne hyllest til en av de mektigste bilkonstruksjonene noensinne.

AC Cobra

Og det er hit AC Cars har overlatt produksjonsrettighetene til klassiske AC Cobra. Den som egentlig startet som en Bristol-motorisert AC Acea, men som Carroll Shelby la en fet amerikansk V8 motor i for nesten femti år siden, og som derved skapte en av bilsportens store myter.

Oppskriften til Gullwings utgave av denne klassikeren, virker helt riktig.

Håndbanket aluminium karosseri igjen, 6,2-liters Corvette V-åtter med 437 hk som standard, men med 647 hk i GTS-spesifikasjoner. 6-trinns manuell kasse og fire-potters bremser hentet fra Porsche.

1025 kg vekt er ganske magert, og hjelper bilen til en 3,3 sekunds tid fra null til hundre. Og det er ikke noe som tyder på at de har klart å designe en større brønn, så fremdeles er det albuen ut til venstre og nærkontakt med passasjeren på høyre side. Akkurat slik entusiastene regner med.

Men en personlig finte har Gullwing GmbH innført. En solid hardtop, for de litt mer sensible. Selvfølgelig med dørene festet i taket.

Powered by Labrador CMS