-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Britisk gateracer
Bilen som suger – virkelig
Suge – les det i positiv betydning. Suge-prinsippet hjelper deg til prestasjoner som egentlig ikke burde være mulige.
Nytt er det ikke, Brabhams BT46 dukket opp i 1976 og ble forbudt første år fordi det ble påstått at den brukte en vifte til å suge seg fast til asfalten med. Overlegen fordi du er smart er stort sett ulovlig i Formel 1.
Men 2J Can Am bilen til Chaparral ble ikke forbudt i 1966 da den kom med en skikkelig vifte som de slett ikke forsøkte å gjemme bort og hvis eneste hensikt var å sørge for skikkelig marktrykk. De er litt mer glade i konkurranse i de mindre snobbete klassene.
Siden McMurtry Spéirling er en lukket bil, kaller vi den son-of Chaparral – der har de tatt de gamle Hap Sharp og Jim Hall-ideene og bygget en bil, med seriøst sug-on-demand.
Dette er virkelig bilen for mange-millionæren som endelig har gitt opp Tinder – ensetere enn dette blir det aldri. Da har du heller ingen som skriker til deg at nå går det for fort.
Bilen er egentlig knøttliten – bare 3,5 meter lang. Resten er bare 1,7 x 1,1. Målene er nok delvis forklaring på at dette ikke er den vakreste bilen jeg har sett.
Vekten for dette batterielektriske fenomenet er nede på 1000 kg.
Jeg har en følelse at oppgitt rekkevidde: cirka 300 miles (snaue 500 km) ikke gjelder med prestasjonene aktivert.
Sist vi fortalte om denne var den såpass fersk at vi ikke hadde noen konkrete prestasjonstall på den. Etter en utflukt på Goodwood finnes det endelig noen tall:
Null til 60 mph på 2,27 sekunder for eksempel, men det var med bare 600 hk og fuktig bane. Skrudd opp til alle 1000 og bedre forhold gjorde den det på 1,4 sekunder. Og kvartmilen på 7,87 sek. Pluss ny rekord i bakken, på 39,08 - mer enn 2 sekunder bedre enn den gamle.
Det hjelper åpenbart at den kan tildele seg opptil 2250 kg marktrykk etter ønske. Det gir deg i hvert fall mulighet for 3 g sideveis.
Men hvor fort dette egentlig er, skjønner du ikke før du ser videoen fra øvelsen, på Youtube.
Der hører du ikke skikkelig hvordan den låter riktignok. Men modellnavnet Spéirling er åpenbart irsk og betyr tordenstorm.
Slagordet for bilen er da også: Bilen som ikke låter som noen annen.
Tror deg…