-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Franske fabrikker i pluss
Tall fra både Renault og PSA PeugeotCitroën forteller at grepene den siste tiden begynner å virke. Begge hadde svarte tall i annet kvartal – Renault sågar 25% opp for hele første halvår.
Renault
En av hovedårsakene til 25 prosent hoppet er sparetiltak. I fjor ble for eksempel arbeidsstokken hjemme redusert med 5.600 personer.
Fabrikken forteller også at i første halvår i år så man en besparelse på 200 millioner fra innkjøp. Mens logistikk, forskning og utvikling bidro med 190 millioner.
Alt dette er ledd i langsiktige planer der det uttalte målet er 5 prosent driftsmargin i 2016.
Det er fremdeles et stykke før man er der. I første halvår oppnådde man 3,7 prosent, mot 2,9 prosent i fjor.
Underlig nok sank omsetningen med 3 prosent til snaue 20 milliarder. Det skyltes ikke færre biler, men uheldig valutautvikling.
Faktisk sa Renault at Europa-markedet styrket seg kjappere enn de hadde regnet med. Nå antyder de et marked som skal øke med 3-4 prosent i år. Tidligere lå prognosen på 2-3 prosent.
1,37 millioner biler i første halvår var en økning på 4 prosent. Mens Dacias økning isolert var på 35 prosent. I Europa økte gruppen sin markedsandel med 1 prosentenhet.
Nissan-engasjementet var positivt, japanerne bidro med nesten 800 millioner, mens AvtoVAZ kostet dem 55 millioner.
PSA
Det tyder på at både ny ledelse og nye tiltak begynner å sette spor etter seg.
Tallene er imidlertid fremdeles ganske stygge: et samlet nettotap på 114 millioner euro etter første halvår. Men det er en betydelig forbedring allikevel – i fjor gikk man 471 millioner baklengs etter de første seks månedene.
Og enda mer dramatisk positiv er altså bildivisjons-tallene. Der tjente de 7 millioner euro i første halvår – i fjor tapte de 538 millioner der.
Også PSA hadde lavere omsetning, som slett ikke reflekterte produksjonstallene. En nedgang på 0,4 prosent til 27,6 milliarder kunne alt sammen tilbakeføres til valutasituasjonen.