-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produkt og Handover Spesialist
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Franske fabrikker i pluss
Tall fra både Renault og PSA PeugeotCitroën forteller at grepene den siste tiden begynner å virke. Begge hadde svarte tall i annet kvartal – Renault sågar 25% opp for hele første halvår.
Renault
En av hovedårsakene til 25 prosent hoppet er sparetiltak. I fjor ble for eksempel arbeidsstokken hjemme redusert med 5.600 personer.
Fabrikken forteller også at i første halvår i år så man en besparelse på 200 millioner fra innkjøp. Mens logistikk, forskning og utvikling bidro med 190 millioner.
Alt dette er ledd i langsiktige planer der det uttalte målet er 5 prosent driftsmargin i 2016.
Det er fremdeles et stykke før man er der. I første halvår oppnådde man 3,7 prosent, mot 2,9 prosent i fjor.
Underlig nok sank omsetningen med 3 prosent til snaue 20 milliarder. Det skyltes ikke færre biler, men uheldig valutautvikling.
Faktisk sa Renault at Europa-markedet styrket seg kjappere enn de hadde regnet med. Nå antyder de et marked som skal øke med 3-4 prosent i år. Tidligere lå prognosen på 2-3 prosent.
1,37 millioner biler i første halvår var en økning på 4 prosent. Mens Dacias økning isolert var på 35 prosent. I Europa økte gruppen sin markedsandel med 1 prosentenhet.
Nissan-engasjementet var positivt, japanerne bidro med nesten 800 millioner, mens AvtoVAZ kostet dem 55 millioner.
PSA
Det tyder på at både ny ledelse og nye tiltak begynner å sette spor etter seg.
Tallene er imidlertid fremdeles ganske stygge: et samlet nettotap på 114 millioner euro etter første halvår. Men det er en betydelig forbedring allikevel – i fjor gikk man 471 millioner baklengs etter de første seks månedene.
Og enda mer dramatisk positiv er altså bildivisjons-tallene. Der tjente de 7 millioner euro i første halvår – i fjor tapte de 538 millioner der.
Også PSA hadde lavere omsetning, som slett ikke reflekterte produksjonstallene. En nedgang på 0,4 prosent til 27,6 milliarder kunne alt sammen tilbakeføres til valutasituasjonen.