-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
-
Serviceleder
Autoria Ski AS
-
Bilmekaniker
Autoria Ski AS
Amazon og Fiat i samarbeid
Dette er et ganske oppsiktsvekkende initiativ. Dagen etter premieren på Grand Tour skal Amazon selge biler for Fiat.


Direkte bilsalg, uten et forhandlermellomledd, har vi sett en stund. Det var Tesla som for alvor satte det i system, men selv der har de forhandlere – selv om det er deres egne.
Så har vi sett de første spede forsøk på nettsalg av nye biler, men der er det produsenten eller importøren som har stått bak, med den vanlige forhandlerorganisasjonen som støttespillere.
Også her er produsenten med, dette er ikke noe Amazon har startet mutters alene. Man ser det blant annet på on-line finansieringspakken som er 100 % styrt av FCA-Bank.
Men operasjonen er fullstendig Amazon-orientert og foreløpig begrenset til Italia. Har du kjøpt en bok der, kjenner du prosedyren. Foreløpig er det ikke mye å velge mellom, det er de tre bestselgerne, 500, Panda og 500 L.
Men i motsetning til de programmene vi har sett her hjemme, der on-line bilene stort sett har vært ferdig-spesifiserte, har de italienske kundene mye å velge mellom.
500 Cabrio, Panda 4x4 diesel eller Trekking-versjonen av 500 L er blant valgmulighetene, sammen med et fullstendig konfigureringsprogram.
Det vil ligge inne flere tilbudskampanjer – og Fiat sier at disse vil kunne være inntil 33 % bedre enn de man kan få ute hos en forhandler.
Nå er ikke forhandleren eliminert. Selv om 50 % av italienerne sier at de godt kan tenke seg å kjøpe en bil på nettet, vil allikevel 97 % av dem fortrekker å hente den nye bilen hos en forhandler.
Derfor tar Amazon kontakt med kunden, når avtalen er klar, for å avtale hvilken forhandler bilen skal hentes hos. Utleveringen skal skje så fort som mulig, senest 14 dager etter bestilling.
Det er ikke sagt noe om hvilke marginer forhandlerne har på disse kontraktene, det er heller ikke klart hvilken juridisk rolle Amazon får i slike handler.
Dersom de bare er mellommenn er det ingen som ser bort fra at de snart opererer på samme måte i USA, på tross av en enorm forhandler- og jurist-motstand mot Teslas salgsmetoder der.
Men det er vel ingen som kan stoppe One-CLICK-shopping av biler heller?