Tesla i riktig retning

Tallene er ikke offisielle, men det ser ut som Tesla Model 3 kom inn på Topp-ti listen i USA i juli.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke lenge siden Elon Musk sa at nå begynte Tesla å bli lik en virkelig bilfabrikk.

Men det kan nok fremdeles ta litt tid. I hvert fall før børsen oppdager det.

Med en dags mellomrom la først Volkswagen frem sine tall for annet kvartal. Rekord over det hele, volum, omsetning, resultat – men børsen reagerte med minus ti prosent.

Så kom Elon Musk og fortalte at i annet kvartal hadde Tesla tapt mer enn dobbelt så mye som i forrige periode i fjor. I klartekst: 520 millioner dollar baklengs.

Men der heter det «pro forma» tap, og det forstår markedet. Mens aksjeprisen lå på nedsiden av 300 dollar da Musk startet orienteringen, endte den på over 330 da hadde gjort seg ferdig.

Det er selvfølgelig grunner til begge reaksjonene.

Volkswagen advarte om et problematisk andre halvår, dessuten hadde de avsatt så store summer at det ble åpenbart for alle at dieseltøvet ikke var tilbakelagt.

Tesla, på sin side, kunne blant annet fortelle at de nå brant cash i adskillig mer moderat tempo enn før, at de ikke hadde planer om å hente flere penger på markedet nå (Kina-fabrikk skal finansieres ved lån fra lokale banker) og at de regner med en positiv kontantstrøm fra tredje kvartal.

Dessuten la Elon Musk seg helt flat da han ba om at Toni Sacconaghi, en finansanalytiker hos Bernstein, ville akseptere hans uforbeholdne unnskyldninger.

Ved forrige kvartals-konferanse hadde Musk skjelt ham ut for hans «Boring bonehead questions». Viktig med godt forhold til Wall Street.

Og som enda et bidrag i positiv-omtale-potten hadde et velinformert nettsted regnet ut at med 14.250 Model 3-biler i juli – mer enn det modellen hadde klart i mai og juni til sammen – hadde denne nye bilen allerede ledelsen i USAs elbil kappløp. En ledelse som overhodet ikke kan trues dette året.

Det betyr også at Model 3 uten problem vil slå Nissans absolutte helårsrekord med 30.200 Leaf i 2014.

Men derfra og til å bli en virkelig bilfabrikk er det lang vei.

Financial Times har kalkulert på basis av tall fra Bloomberg at hvis børsverdien til Volkswagen kan settes til ti dollar per produsert bil, er tilsvarende verdi for Tesla 1.000. (Ford og GM ligger på cirka seks, og Honda og Toyota i nærheten av 50).

I skrivende stund har BMW en markedsverdi på 53 milliarder dollar. De tjener bra penger – siste års driftsmargin var på 8,2 %.

Tesla har en børsverdi på 59 milliarder på tross av at de aldri har tjent penger i sin – så langt – 15 års historie.

Det betyr selvfølgelig for det første at Tesla fremdeles er langt unna å være en vanlig bilfabrikk, samtidig som Tesla-investorene er langt unna å være vanlige bilfabrikk-investorer.

Er det ikke nettopp dette som er Teslas styrke?

Powered by Labrador CMS