-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
ID-produksjonen i gang
Volkswagen har i dag offisielt åpnet sitt nye anlegg i Zwickau, øst i Tyskland, der ID.3 skal produseres ved et hypermoderne og CO2-nøytralt anlegg.
Forbundskansler Angela Merkel og toppleder for Volkswagengruppen Herbert Diess er til stede for å overvære at den første bilen ruller av produksjonslinjen i Zwickau i dag, 4. november 2019. Det er også Bilforlagets nyhetsredaktør, Øystein Byberg.
– ID.3 blir et viktig bidrag for å gi e-mobiliteten sitt gjennombrudd. Den gjør miljøvennlig, individuell mobilitet oppnåelig for millioner av mennesker, og er en milepæl for vårt konsern på veien mot å bli klimanøytral innen 2050, sier toppleder i Volkswagenkonsernet, Herbert Diess.
ID.3 er den første modellen ut av en helt ny generasjon elbiler, en del av Volkswagens globale elektriske offensiv. Volkswagen er også den første volumprodusenten som bygger om en hel fabrikk fra forbrenningsdrivlinjer til e-mobilitet.
Fabrikken har røtter tilbake til 1904 da Horch startet produksjon her. Tre år senere ble fabrikken omdøpt til Audi. Under DDR-regimet ble det produsert IFA og Trabant her, og de siste årene har Volkswagen bygget Golf kombi og stasjonsvogn ved anlegget.
Den trinnvise ombyggingen startet i 2018, og vil bli fullført i 2021. Da er Zwickau-fabrikken bygget om til å bli den største og mest effektive elbilfabrikken i Europa.
– Produksjonsstarten av ID.3 åpner en ny æra for Volkswagen, sammenlignbar med den første Bobla og den første Golfen. Zwickau vil bli den ledende fabrikken for den nye tiden i bilindustrien: Fabrikken bygges om fra 100% forbrenningsmotorer til 100% elektriske drivlinjer. Vi initierer derfor et systemskifte i bilindustrien som vil slå ut i full blomst i de kommende tiårene, sier Thomas Ulbrich, styremedlem i Volkswagen med ansvar for e-mobilitet.
Europas største elbilfabrikk
Omstillingen av fabrikken i Zwickau gjøres trinnvis, og samtidig med normal produksjon.
Ombyggingen startet for litt over to år siden. Siden den gang er karosseriverket, lakkavdelingen og logistikken kraftig modernisert og fornyet. Blant annen måtte hele transportsystemet i fabrikken tilpasses elektriske biler.
Den første av to produksjonslinjer er nå bygget om til elbilproduksjon. Den første ID.3-bilen ruller av båndet i dag, 4. november 2019, like over klokken 12.
Med rundt 1700 roboter, førerløse transportsystemer og helautomatiske produksjonsprosesser viser Zwickau vei for fremtidsrettet volumproduksjon av elektriske biler.
Samtidig vil produksjonen av den klassiske Golf Variant fortsette til midten av 2020. Da vil også den andre produksjonslinjen bli omstilt til elbilproduksjon, og settes i drift i samme år.
Endringene av fabrikken i Zwickau går helt etter planen. Det siste utbyggingstrinnet er i 2021: Da vil Zwickau-teamet kunne bygge opptil 330.000 helelektriske biler per år. Fra da av vil fabrikken produsere seks modeller basert på den modulære plattformen for elektriske biler (MEB), for tre av merkene i konsernet: Volkswagen, Audi og SEAT.
(artikkelen fortsetter)
Tolv nye haller og bygninger
I tillegg til ombyggingen av produksjonslinjene, bygges det til sammen tolv nye haller og bygninger i Zwickau for å kunne øke den daglige produksjonskapasiteten fra 1.350 biler til 1.500 biler.
Det største enkeltprosjektet er utvidelsen av pressverket: Fra 2021 vil så godt som alle pressede deler til bilene som bygges i Zwickau være produsert på stedet.
Investeringene i pressverket alene er på 74 millioner euro, der en ny høykapasitetspresse står for en stor del av kostnadene.
Den nye prosessen med å konvertere rent stål til ferdige karosserideler er helautomatisert.
Til sammen bygges det 50.000 nye kvadratmeter til produksjonen av elektriske biler i Zwickau. Rundt 50 partnerfirma deltar i ombyggingen.
Bærekraftig produksjon
ID.3 er den første bilen fra Volkswagen som fra grunnen av er utviklet for å være karbonnøytral gjennom hele produksjonen og livsløpet.
Volkswagens prinsipp er å kutte alle utslipp der det er mulig først. Der det ikke er mulig, investerer de i klimaprosjekter for å kompensere utslippene.
All elektrisk kraft til fabrikken i Zwickau kommer fra fornybare kilder. I tillegg har fabrikken et avansert kraftvarmeverk med varmegjenvinning.
Bygninger og produksjonsutstyr optimeres for energieffektivitet, noe som reduserer både det elektriske effektbehovet og behovet for oppvarming.
Også de energikrevende høyvoltsbatteriene til ID.3 produseres med 100% miljøvennlig energi. I batteriproduksjonen er det likevel klimagassutslipp som ikke er mulig å unngå.
Dette kompenserer Volkswagen for ved å støtte klimaprosjekter – blant annet det anerkjente «Katingan Mataya Forest Protection» på den indonesiske øya Borneo.
MEB-produksjon over hele verden
Produksjonsstarten i Zwickau markerer starten på Volkswagens transformasjon til e-mobilitet.
I fremtiden vil Volkswagen bygge elektriske biler ved 8 MEB-fabrikker over hele verden: I Europa, Asia og Nord-Amerika. Sammen vil disse fabrikkene utgjøre verdens største produksjonsnettverk for elektriske biler.
Etter konverteringen av Zwickau til en ren elbilfabrikk, vil også fabrikkene i Emden og Hannover i Tyskland bli bygget om for volumproduksjon av elektriske biler på MEB-basis.
I Kina bygges fabrikkene i Anting/ Shanghai og Foshan om nå, for produksjonsstart i 2020. I Nord-Amerika investerer Volkswagen rundt 800 millioner dollar i fremtidig elbilproduksjon ved Chattanooga-fabrikken.
Alle disse produksjonsstedene vil nyte godt av erfaringene og «know-how» fra teamet i Zwickau.