-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Volkswagen rir av stormen
Selv om VW-gruppen skriver "solid første kvartal" når de presenterer årets første resultater, er det nok helt klart at målet om seks prosent driftsmargin i 2018 plutselig er blitt ganske fjernt.
Det er vel ingen som lenger tviler på at VW-gruppen har muskler nok til å ri av diesel-svindelen. Men nå henger nok de gamle målene litt for høyt til at de kan nås i tide.
Nå er gruppens og alle filialenes Q1-resultater på plass, forholdsvis forsinket på grunn av skandalen – og vi kan trygt kalle det et skikkelig lappeteppe.
Bånnlinja er at de tjente € 73 millioner på driften i årets første tre måneder – det er en nedgang på 85 prosent i forhold til i fjor. Og inni der ligger det en ekstraordinær inntekt på € 300 mill. for «valutakursjusteringer»
Det betyr en driftsmargin på 0,3 %, som vi kan holde opp mot et mål om 2 % for hele året og 6 % for 2018.
Nå vil det være lett å anta at dette skyldes dieselproblemer – og inni den pakken ligger jo det faktum at bare 50.000 av de ca. 8,5 millioner juksebilene er fikset, så langt – men bildet er mer komplisert enn som så.
Kjerneproblem
Problemet er nok ikke først og fremst dieseleksos, men kjernemerkets tradisjonelt elendige lønnsomhet. I fjor sørget Folkevognene for halvparten av gruppens omsetning, men bare 16 % av driftsresultatet.
Mange analytikere har kommentert Volkswagens produktivitetsproblem, Toyota bruker halvparten så mange mann på å produsere like mange biler – og mange regner jo med at VW kommer til å bruke skandalen som en unnskyldning overfor fagforeningene til å skru opp produktiviteten.
Det er det imidlertid få tegn til. Innenlands sank riktignok antall ansatte i første kvartal til 277.900 – en avgang på 800, men i resten av verden økte lønningslisten med nesten 4000 – til 335.200.
Tøffere i Kina
Det er også et problem at man ikke i samme grad som før kan lene seg på Kina. Der selger gruppen hver tredje bil, men i første kvartal sank driftsresultatet med 25 % til 1,2 milliarder euro.
Og hvis vi flytter blikket og ser på de forholdsvis små tallene i grupperegnskapet, er det kjedelig nedgang der også: Bentley – det eneste av nisjemerkene som rapporterer separat (Lamborghini er en del av Audi, og hvor Bugatti ligger er det visst ingen som riktig vet) - måtte fortelle om et første kvartals resultat på minus 54 millioner euro.
I fjor på denne tiden var det en pluss på 49. Og årsaken er ikke spennende produktutvikling eller investeringer i nye modeller, men nedgang i salget.
I vinden
Porsche, derimot, går så det suser – synd bare at ikke produksjonsvolumet ligger i million-klassen. For der steg driftsresultatet fra 765 til 895 millioner euro. Og dermed har vi en driftsmargin på vanvittige 16,6 % - opp fra fjorårets 15,1 %.
Men Audi er dessverre ikke helt på samme spor. Der sank resultatet marginalt, fra 1,4 til 1,3 milliarder og marginen nådde 9 %, ned fra 9,7. Både Skoda og Seat økte derimot resultatene sine.
Hannover (varebilene) sank på grunn av lavere volum, Scania hadde en forsiktig økning og beholdt sin margin – nest best blant bilprodusentene i gruppen – på 9,6 %. Mens MANs lastebiler faktisk gikk fra et underskudd på 13 mill. i fjor til et overskudd på 65 nå.
Lappeteppe
Men de som virkelig tjente penger var selvfølgelig de som handlet med penger, VW Financial Services. Der steg driftsresultatet fra 403 til 492 millioner.
Som sagt: et skikkelig lappeteppe, men tar vi det hele samlet, ser vi at antall biler levert til kunder steg med 0,8 %, til 2,508 millioner. Antall biler solgt sank derimot med 1,2 % til 2,577 mill. Og produksjonen sank med 6,1 % til 2,555 millioner enheter.
Omsetningen sank med 3,4 % til nesten 51 milliarder euro, og selv om driftsresultatet økte litt, sank fortjeneste etter skatt med nesten 20 %.
Børsens reaksjon var imidlertid avmålt. I går, den 1. juni - etter at markedet hadde hatt et døgn på å fordøye resultatet - var aksjen ned forsiktige 1,9 % til € 131,80.
Det kunne vært verre.