-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Volkswagens nye font
Feil. Du leste galt. Det er Font det står. Ikke Front. Akkurat det Volkswagen trenger nå.


Det er nesten så man lurer på om det er dette de kranglet om, og som førte til at Ferdinand Piëch forsvant ut til høyre.
Volkswagen har nemlig fått ny font.
Den gamle er fra helt tilbake til 1997 – nå var det åpenbart på tide med en ny. Vi får også vite at den nye fonten er inspirert av «merkets distinkte bildesign» - det er fremdeles nesten slik at man kunne tro det var fronten det var snakk om.
Alle dere anorakkene der ute vet selvfølgelig at den gamle fonten, som ble kalt VW Utopia, dukket opp for første gang på «Das Auto» slagordet (som egentlig hadde vært Opels) i 1997, da hver eneste av VW-gruppens merker ble tildelt sin egen, distinkte, font i stedet for den overnasjonale VAG Rounded.
Den nye fonten beskrives da også som «mer kontemporær, mindre geometrisk og den har en sterkere dynamisk kontrast» enn den utgående. Som jeg egentlig likte ganske godt, en slags hjemmelaget versjon av den Bauhaus-inspirerte Futura.
Men de vet kanskje hva de gjør de som har skapt denne store, globale nyheten.
MetaDesign heter selskapet som har tegnet den nye skrifttypen – de har vært Gruppens corporate design-ansvarlige i 21 år nå og har gjort det meste, fra forhandlerarkitektur til den type Brand Communication Design som har vært på plass siden 2008.
Det var selvfølgelig også MetaDesign som redesignet Audis fire ringer til 100 års jubileet i 2009 og som skapte Audi Extended-fonten som finnes overalt i Audi-sammenheng.
Akkurat denne fonten er nå i bruk i mer enn 50 skrevne språk og har vist at det kan være nyttig også for VW å finne en skrift som kan presentere det samme, uniforme budskapet uansett hvor i verden det blir brukt.
Xavier Chardon, Volkswagens marketingsjef, sier at den nye fonten også skal brukes «på og i våre biler» så da kan vi kanskje forsiktig håpe på en kommende bildesign som kan bli inspirert av «merkets distinkte font-design» altså en design som er mer kontemporær, mindre geometrisk og har en sterkere dynamisk kontrast enn den utgående.
Audi nye designsjef har jo sagt åpent fra at de er inne i en slik prosess nå. Men med ny font 6 år etter Audis bør vi kanskje ikke vente oss noe alt for kjapt?