-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Senterleder
NAF Senter Kongsberg
-
Kundemottaker
NAF Senter Oslo
-
Kundemottaker
NAF Senter Hamar
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Bilselger brukt/pre-owned
Formula Automobile Norge AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Volkswagens nye font
Feil. Du leste galt. Det er Font det står. Ikke Front. Akkurat det Volkswagen trenger nå.


Det er nesten så man lurer på om det er dette de kranglet om, og som førte til at Ferdinand Piëch forsvant ut til høyre.
Volkswagen har nemlig fått ny font.
Den gamle er fra helt tilbake til 1997 – nå var det åpenbart på tide med en ny. Vi får også vite at den nye fonten er inspirert av «merkets distinkte bildesign» - det er fremdeles nesten slik at man kunne tro det var fronten det var snakk om.
Alle dere anorakkene der ute vet selvfølgelig at den gamle fonten, som ble kalt VW Utopia, dukket opp for første gang på «Das Auto» slagordet (som egentlig hadde vært Opels) i 1997, da hver eneste av VW-gruppens merker ble tildelt sin egen, distinkte, font i stedet for den overnasjonale VAG Rounded.
Den nye fonten beskrives da også som «mer kontemporær, mindre geometrisk og den har en sterkere dynamisk kontrast» enn den utgående. Som jeg egentlig likte ganske godt, en slags hjemmelaget versjon av den Bauhaus-inspirerte Futura.
Men de vet kanskje hva de gjør de som har skapt denne store, globale nyheten.
MetaDesign heter selskapet som har tegnet den nye skrifttypen – de har vært Gruppens corporate design-ansvarlige i 21 år nå og har gjort det meste, fra forhandlerarkitektur til den type Brand Communication Design som har vært på plass siden 2008.
Det var selvfølgelig også MetaDesign som redesignet Audis fire ringer til 100 års jubileet i 2009 og som skapte Audi Extended-fonten som finnes overalt i Audi-sammenheng.
Akkurat denne fonten er nå i bruk i mer enn 50 skrevne språk og har vist at det kan være nyttig også for VW å finne en skrift som kan presentere det samme, uniforme budskapet uansett hvor i verden det blir brukt.
Xavier Chardon, Volkswagens marketingsjef, sier at den nye fonten også skal brukes «på og i våre biler» så da kan vi kanskje forsiktig håpe på en kommende bildesign som kan bli inspirert av «merkets distinkte font-design» altså en design som er mer kontemporær, mindre geometrisk og har en sterkere dynamisk kontrast enn den utgående.
Audi nye designsjef har jo sagt åpent fra at de er inne i en slik prosess nå. Men med ny font 6 år etter Audis bør vi kanskje ikke vente oss noe alt for kjapt?