Gode resultater for Volvo

Volvo oppnådde meget gode resultater for 2017. Ikke bare satte de ny salgsrekord for antall biler – de hadde også en solid bunnlinje.

Publisert Sist oppdatert

Driftsresultatet endte på 14,1 milliarder svenske kroner, en økning på 27,7 prosent fra 2016. Omsetningen økte med 16,6 prosent til SEK 210,9 milliarder. I tillegg klarte de å øke resultatmarginen fra 6,1 til 6,7 prosent.

Totalt ble det solgt 571.577 nye Volvo-biler i 2017 – en økning på 7,0 prosent fra foregående år da de solgte 534.322 biler. I Kina, Volvos største marked, var veksten på hele 25,8 prosent.

2017 sto i SUV-ens tegn for Volvo med lansering av andre generasjon XC60 og den helt nye XC40. I tillegg lanserte de sitt nye konsept «Care by Volvo» der man «abonnerer» på komplett bilhold med alle faste kostnader inkludert i en fast månedspris.

Sist sommer fortalte Volvo at alle nye modeller lansert fra 2019 skal elektrifiseres i større eller mindre grad.

I høst lanserte de Polestar – et frittstående merke innen Volvo-gruppen som skal lage elektrifiserte biler, både ladbare hybdrider og rene elbiler.

Sammen med morselskapet Geely er de også involvert i det nye selskapet Lynk & Co som skal bygge egne modeller basert på Volvos CMA-plattform.

Volvo har også inngått en avtale med Uber som innebærer at de skal levere et stort antall autonome biler i perioden 2019-2021.

De skal bygge sin første USA-baserte fabrikk i Syd-Carolina hvor også BMW har sin store SUV-fabrikk. Her skal i første omgang den kommende S60 produseres, men enda viktigere for volumet blir nok neste generasjon XC90.

Det amerikanske anlegget innebærer en investering på 1,1 milliarder dollar og vil skape 4000 nye arbeidsplasser.

Alt tyder med andre ord på at Volvo har det langt bedre under sin nye eier, kinesiske Geely, enn de hadde det som Ford-filial frem til 2010.

Powered by Labrador CMS