-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Bangle is Back
Chris Bangle var en legende i bildesign-historien. Men legende er han ikke lenger, for nå er han tilbake igjen.

Det var store grupper på nettet i sin tid som «krevde» at BMW kvittet seg med Chris Bangle, sjefdesigneren. Han gjorde noen ganske kontroversielle ting, en underlig 7-Serie (E 65) tok nok kaka. Selv syntes jeg den var praktfull, nesten ikke et eneste kompromiss. Men det ble for sterk kost for mange.
Hans «Flame Surfacing» begynte kanskje også å bli ganske slitsom, og det begynte også å bli åpenbart at han var kanskje ikke den beste sjefen for en bråta selvopptatte, hyperkreative primadonnaer som var samlet i en virkelig konkurransepreget designavdeling.
I hvert fall sluttet han i BMW for temmelig nøyaktig fem år siden, trakk seg litt tilbake til et anlegg ute på landet i Nord-Italia, men snart dukket firmaet, Chris Bangle & Associates, opp og han ble igjen litt stjerne på designhimmelen.
Men bortsett fra at han brukte mye tid på å svare studenter som jobbet med bildesign, holdt han seg unna bil. Inntil nå.
Kinesiske Changan, som imponerte oss ved siste Frankfurt-utstilling, har hentet ham inn som en slags konsulent for design-strategier og -prosesser. Han skal rapportere direkte til designsjefen, Chen Zheng, men jobbe via gamle venner i firmaets designsenter i Torino.
Der er det en installasjon som tyder på at kineserne mener alvor. Etter at sentret åpnet i 2012 er flaten doblet til 12.000 kvadratmeter, og ikke bare kan de gjennomføre komplette designjobber der, nå kan de også modellere i fullskala og bygge egne konseptbiler.
Leder for denne delen av Changan er Andreas Zapatinas. Født greker, men mange år bak seg i Fiat-organisasjonen. Der jobbet han sammen med blant andre Chris Bangle den gangen Bangle skapte mesterverk som Fiat Coupé (Brüssel 1993).
Men da den debuterte hadde han allerede gått til BMW som sjefdesigner. Dit hentet han Zapatinas med en gang, men grekeren dro tilbake til Italia da han fikk jobben som sjefdesigner hos Alfa Romeo i 1998.
Deretter ble det Subaru, med litt sirkus tilsvarende det Bangle opplevde hos BMW, før han begynte med noe så transportaktig som heiser. Men nå, altså, bygger han opp en stor europeisk designavdeling for en av de største kineserne.
Og det gjør han ved hjelp av en virkelig ringrev.
Jeg lurer på om Bangle får en tittel av den nye arbeidsgiveren.
Da Samsung hentet inn amerikaneren for tre år siden fikk han tittel av Master Designer.
Kineserne klarer kanskje å finne på noe enda mer passende?