-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Fiat-sjefen i industritoppen
Volkswagen var så rasende på Fiat-sjef Sergio Marchionne at de truet med å melde seg ut av bilindustriens paraplyorganisasjon ACEA. Nå er Marchionne gjenvalgt for en ny lederperiode.
ACEA har vært en forsiktig, lavprofil-organisasjon som stort sett er kjent for å produsere europeisk registreringsstatstikk for personbiler rundt den 15. i hver måned.
Men i den siste perioden er det sveitsisk-canadiske Sergio Marchionne, Fiat-sjef og en dynamo av en sigarettrøykende industrihøvding, som har sittet i formannskolen.
Det var nok et sjokk for resten av medlemmene – alle Europas bilprodusenter, inklusive koreanere, amerikanere og japanere – da Marchionne kom med politiske utspill i sin periode.
Han ba Europarådet styre en nedbygging av bilbransjens overkapasitet i Europa, og han protesterte sterkt på en tysk idé om at tunge biler skulle få slappere utslippsregler enn de lette.
Det gikk så langt at man utvekslet mindre høviske hilsener på toppsjef- og styreleder-nivå, og Volkswagen, den største produsenten og derfor det tyngste medlemmet i ACEA, truet med å melde seg ut.
Det toppet seg virkelig under bilutstillingen i Paris, men etter duellen der smilte begge hovedpersonene. Det må åpenbart ha vært ekte smil, for nå er altså Marchionne gjenvalgt på nytt.
Det i seg selv er helt uvanlig, jeg kan ikke huske sist en formann satt i flere perioder etter hverandre. Og dette valget kunne umulig ha skjedd uten at Folkevogn var med. Dette kan tolkes i to retninger.
Enten at Wolfsburg tross alt er ganske fornøyd med den profilen ACEA har fått under Marchionne, eller – alternativ to – Marchionne har lovet å være litt mer forsiktig.
Jeg har veldig vondt for å tro på den siste forklaringen.
PS!
Bare noen tall til slutt for å antyde hva det er Marchionne egentlig er talsmann for:
Bilindustrien sørger for et EU-handelsoverskudd på 114,1 milliarder euro.
Totalt har EU-økonomien nå et handelsunderskudd på 152,8 milliarder.
Ca. 11,6 millioner mennesker – 5,3 % av EUs samlede aktive arbeidskraft – arbeider i denne sektoren. Ser vi på ren bilproduksjon beskjeftiger den 3,1 millioner - mer enn 10 prosent av de som jobber i produksjon i EU.
Biler bidrar til mer enn 375 milliarder Euro i skatter og avgifter i Europa. Føy også til at bilindustrien hvert år investerer rundt 26 milliarder euro i Forskning og Utvikling – det største bidraget fra noen privat sektor.