-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Volvo satser tungt i USA
Volvo bygger ny fabrikk i South Carolina, USA. Foreløpig har de fortalt om to modeller som skal bygges der.
25. september 2015 sendte Volvo ut en pressemelding der de fortalte at de skulle bygge sin første amerikanske fabrikk i Berkeley, South Carolina, ikke langt unna det gigantiske BMW-anlegget i Spartanburg.
På dagen to år senere sender de en ny pressmelding for å fortelle at fabrikken skal utvides, allerede før produksjonen der har startet.
Den opprinnelige planen var å bygge neste generasjon S60 ved anlegget, nå forteller de at også neste generasjon XC90 skal bygges her fra 2021.
De totale investeringene beløper seg til 1,1 milliarder dollar og vil skape 4000 arbeidsplasser direkte tilknyttet Volvo.
Produksjonen av nye S60 starter høsten 2018, og innen den tid er de første 2000 arbeidsfolkene på plass.
– Ekspansjonen av fabrikken i South Carolina er bevis på vår USA-satsing, sier Håkan Samuelsson, Volvos toppsjef.
– Fabrikken skal forsyne både USA og resten av verden og er et viktig fundament for vår videre vekst globalt, sier Samuelsson.
Grunnen til at valget falt på South Carolina er god tilgang til havner og godt utbygd infrastruktur, tilgang på trenet arbeidskraft innen produksjon av hitec produkter samt attraktive investeringsmuligheter.
At man nå også legger neste generasjon XC90 til anlegget begrunnes med at USA er største marked for SUV-en, men mange av bilene vil også bli eksportert. XC90 har spilt en nøkkelrolle i at Volvo-salget i USA har økt fra 56.000 biler i 2014 til 83.000 i 2017.
Berkely-anlegget får en årlig produksjonskapasitet på 150.000 biler. I tillegg har Volvo europeiske fabrikker i Sverige og Ghent, samt to anlegg i Kina der en tredje fabrikk er under bygging.
Totalt ble det på verdensbasis solgt 534.332 nye Volvoer i 2016, opp 6,2 prosent fra foregående år.