-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
BMW bremser i motbakke
opp 7,3 prosent, Fortjeneste
Tall for annet kvartal viser at det også bremser opp for BMW. Mens omsetningen klatret til nye rekordtall - 19,2 milliarder euro og 475.011 biler - sank fortjenesten med 19 prosent til 2,27 milliarder.
Dermed ble det en ny vinkel på en kurve som i nesten tre år har vist økning i hvert eneste kvartal.
Forklaringen er selvfølgelig høyere personalkost, økende innsats på utvikling men også – og det er kanskje det mest interessante – «intens konkurranse i markedet».
En forsiktig antydning av at det «blodbadet» Fiat-sjefen snakket om i forrige uke, ikke bare gjelder de mindre bilene. Konkret sa BMW at prisene deres nå ligger 1-1,5 prosent under fjorårets.
BMW-ledelsen virket også forholdsvis tilbakeholdne da de snakket om neste halvår. Fremdeles regner de med å nå de opprinnelige målene for 2012, ble det sagt – det betyr et nytt rekordår med mer enn 1,67 millioner biler og en fortjeneste på 7,38 milliarder euro.
Men mange analytikere antar at den driftsmarginen BMW oppnådde nå, 11,6 prosent (samme som Audi forresten, mens Daimler hadde 8,6) representerer en topp man ikke vil kunne overgå i overskuelig fremtid.
Nå har BMW satt ny fabrikk i Brasil på vent, men de øker kapasiteten i USA og Kina og diskuterer planer om å produsere enda flere Minier fra en fabrikk i Nederland.