-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
DC: bedre enn ventet
Det var et par viktige detaljer som ble borte i oppstusset rundt Jürgen Schrempps annonserte avgang. For eksempel at resultatene for annet halvår var vesentlig bedre enn ventet.
I første kvartal klarte Mercedes-delen av Daimlerchrysler å tape 1,2 milliarder Euro. Det er egentlig ganske godt gjort. En omsetning (som også sank, men bare med 11 prosent) på noe over 13 milliarder antyder at man tapte en tier på hver hundrelapp man fikk inn.
Nå begynner operasjon Core å ta form, den som skal kutte faste kostnader med 3 milliarder innen 2007, såpass form at Mercedes klarte å vri ute et ørlite driftsresultat på 12 millioner Euro i annet kvartal.
Hos søsteren i USA gikk den enda bedre. Chrysler føk forbi de to andre USA-fabrikkene og bokførte et driftsresultat på 544 millioner, fire prosent over tilsvarende i fjor. Årsaken er økt salg (riktige modeller) og lavere kost som mer enn kompenserer for de synkende prisene i dagens tøffe incentive-bilde.
Totalt kunne gruppen presentere et driftsresultat på nesten 1,7 milliarder. Riktignok en nedgang fra fjorårets 2,1 milliarder, men inne i dette halvåret finner vi en engangs nedskrivning på 800 mill i første kvartal, og en ny Smart-avsetning på 311 millioner i dette kvartalet.
Ved presentasjonen kunne imidlertid Eckard Cordes, som mange, ikke minst han selv, ser som en naturlig ny sjef for konsernet, høste en del applaus da han beskrev Core-programmet, og fortalte om hvordan de skulle tilbake på en margin (positiv!) på 7 prosent og at de kom til å øke driftsresultatet med 3,5 milliarder. Han nektet imidlertid å gå i detaljer, han fortalte for eksempel ikke hvilket nivå denne forbedringen var beregnet ut fra. Det eneste han gjorde var å dele opp den planlagte forbedringen ved blant annet å snakke om at en tredel skulle komme fra lavere materialpriser. 15% fra lavere produksjonskost og en firedel fra økt omsetning. Ganske luftig med andre ord, og det hele skal være på nett om halvannet år!
Samtidig har også Daimlerchrysler et par små uheldige sideordnede saker de må ordne opp i. Blant annet en påstand om noe tøv i forbindelse med FNs mat for olje-engasjement i Irak, og en påstand om en smule innside-handel her og der. Men dette er jo egentlig daglig kost i deler av tysk bilindustri om dagen.
PS!
Etter at Schrempp sa fra, tidlig torsdag, at han hadde gitt seg selv et halvt år på å pakke sekken, var den morsomste historien at tyske bryggeriaksjer føyk i været fordi alle regnet med verdens festing på tyske skjenkesteder den påfølgende week-enden.
Han vil neppe bli savnet, skriver The Car Connection, og i Fortune brukes det ord som Imperial og Arrogant for å beskrive ham. Han blir sågar kalt Bully (bølle) i det respekterte bladets on-line historie torsdag. Mitt private lille problem er at det blir ikke noe lettere å stave Zetsche enn det var å stave Schrempp.