-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Gode grep fra Mercedes
Onsdag skal det være generalforsamling hos Daimlerchrysler. Noen dager i forkant gikk konsernet ut og viste at man virkelig var i stand til å håndtere påtrengende problemer.
Noen oppfatter det selvfølgelig som nok en bekreftelse på svakhet. Men når Daimler-Benz endelig går ut og henter inn 1,3 millioner biler, viser de at dette tar de på alvor. Det er først og fremst noen elektroniske (potensielle) problemer som skal fjernes, og siden de ikke påvirker sikkerheten er ikke dette en aksjon Mercedes var tvunget til å ta. Men i stedet for å ha mugne kunder inn og ut av verkstedet i lang tid fremover, sørger man nå for at noe av det som kan skape problemer blir tatt hånd om.
Det er ingen hemmelighet at Mercedes har hatt kvalitetsproblemer de siste årene, men den nye Mercedes-sjefen Eckhard Cordes (bildet) kaller aksjonen et ledd i vårt konsekvente arbeid for å nå det høyeste kvalitetsnivå noensinne Den dreier seg i prinsippet om alle bensin-seksere og -åttere bygget fra juni 2004 til november i fjor, og mye av kostnadene ved aksjonen finner man allerede i avsetninger fra i fjor.
Smart-nyhetene må også kalles positive, ut fra det at nå kommer man endelig med en konkret beskrivelse på hva som skal skje. Etter at merket i all for lang tid har vært gjenstand for konsernprodusert spekulasjon om Overleve eller Dø, er beskjedene nå klar. Antall varianter halveres og en tredel av bemanningen må bort. I klartekst: Roadster forsvinner mot slutten av dette året og utviklingsarbeidet på Formore stanses. Fortwo og Forfour fortsetter, den første kommer forresten snart i faceliftet utgave.
Dette betyr blant annet at det blir enklere å rendyrke Smarts særpreg, og også at det blir enklere å distribuere bilen gjennom Mercedes-nettet. Nå skal det ikke bli noe problem å skille mellom de to merkene. Det ble bekreftet at spørsmålet om å avslutte hele eventyret har vært diskutert, men at man slo fast at det ville bli for dyrt.
Konsernsjef Jürgen Schrempp vil nok igjen få masse pepper på generalforsamlingen (i forhold til 1999 er verdien på konsernet sunket med to tredeler og dividende nesten halvert) men samtidig vil han kunne peke på at endelig begynner de å bli ganske konkrete i sine planer og handlinger.