-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Chrysler overrasker igjen, negativt
Det var ganske mange uttrykk som dukket opp da Daimlerchrysler kunne fortelle at Chrysler-delen var på full fart mot et tap på 1,2 milliarder dollars i annet kvartal. Sjokkert og målløs var noe av det forsiktigere meglere brukte for å beskrive sin reaksjon.
Det hjalp altså ikke at Dieter Zetsche kunne fortelle telegrambyråene at dette tilbakeslaget var midlertidig, at det ikke ville medføre nye oppsigelser og at Chrysler fremdeles regner med å avslutte året på den svarte siden av boken.
Det har vært et par ugreie meldinger derfra i det siste, salgstall er en ting, kjappe avganger av toppsjefer og lekke lokk på nye fabrikk-planer sammen med masse pikante bakgrunninformasjoner fra Kerkorian-saken som fremdeles er under forberedelse, er en helt annen type signaler. Det er akkurat nå litt vanskelig å tro på en lysende fremtid for denne delen av gruppen.
Chrysler har et problem i forhold til GM og Ford. Alle produsentene senker i realiteten verdien både på bilene som står ute hos forhandlerne, og de bilene som kommer inn etter avsluttede leasing/leie-avtaler, ved at alle nye biler nå selges med enorme incentiver (for US-biler ligger fordelene nå på mer enn 3000 dollars pr. bil) Men det later til at Ford og GM til en viss grad har kompensert denne utgiften ved å få folk til å kjøpe dyrere biler, med masse ekstrautstyr der marginene er intakte. Chrysler har ikke en så rik mix at de kan profitere på det. Derfor er de mye mer utsatt for den bildeflasjonen som nå merkes. Et annet problem er at Chryslers bruktbil-operasjon på langt nær er like godt bygd ut som GMs eller Fords.
Selv om dette er et lokalt US-problem, sier det seg selv at dette går ut over hele Daimlerchrysler som igjen har problemer med å høres troverdige ut når de snakker om økonomiske utsikter og fremtiden generelt. Budskapet har jo vært ganske massivt på at nå går det den rette veien. Da tåler de ikke mange av disse, uansett hvor rasjonelt tilbakeslaget blir forklart.
De virkelig kyniske av oss synes kanskje at 1,2 milliarder ikke er så meget. Det er for tiden 500.000 usolgte biler hos Chryslers forhandlere og underveis fra fabrikkene, og et minst like stort antall brukte biler er på vei tilbake fra kundene. At en million biler bare er skrevet ned med litt over 1000 dollars pr. bil er enten ganske lovende, eller så skyver man problemer under teppet.