-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
GM-Chrysler? Nei vel
Valentine-dag massakren har vel de fleste hørt om. Et gjeng-oppgjør fra forbudstidens USA, riktignok i Chicago, men denne gangen var det Detroit som fryktet den.
Daimlerchrysler la frem årsresultatet på Valentine-dagen, og – ganske riktig – presentasjonen ble forholdsvis blodig. Chrysler tapte 1,4 milliarder dollar i fjor, og det ble lagt frem planer for å stoppe fortsatte kjempetap. For eksempel må flere enn 10.000 arbeidere regne med å miste arbeidet sitt.
Men enda mer dramatisk var det da den tidligere Chrysler-sjefen, nå konsernlederen, Dieter Zetsche virkelig foldet ut hele planen. For det viste seg at han allerede har engasjert finansielle konsulenter for å finne en løsning. Og den kan dreie seg om alt, til og med salg. J.P. Morgan har sagt at de kommer til å banke på mange dører for å finne en løsning som alle kan leve med.
Dermed fikk ryktemakerne igjen vann på mølla. Hyundai skulle for eksempel være en mulig kjøper – inntil koreanerne ødela moroa ved å si klart ifra at de hadde trøbbel nok selv uten å pådra seg enda et massivt problemområde.
Ryktet oppsto selvfølgelig fordi Chrysler har en samarbeidsavtale med Hyundai – de selger en av koreanernes småbiler i Mexico med et Chrysler-skilt på fronten.
Den neste rykte-kandidaten vil kanskje vise seg å bli Taiwans China Motor som bygger en bil som selges som Dodge her og der. For ikke å snakke om at Volkswagen burde bli lansert: Chrysler har nemlig allerede en avtale om å bygge minivans for tyskerne ved en av sine amerikanske fabrikker.
Men så viser GM seg så å være den heteste kandidaten. Samtaler mellom de to har faktisk vært ført i mer enn to måneder, uten at noen har hatt antydninger til mistanker.
Og dermed skjønner markedet enda mindre. Det finnes ikke mange fornuftige grunner for at disse to skulle slå seg sammen. Bare forholdene til fagforeningene burde være nok til at dette ikke blir noe av. Sammen skal disse to konsernene fjerne 50.000 arbeidsplasser. Dersom operasjonen skulle bli felles må man i gang med helt nye forhandlinger.
De eneste som kanskje føler en lettelse er Mercedes arbeidere og aksjonærer. De som jobber for Stuttgart ser at det meste de produserer av merverdi, forsvinner i et tilsynelatende bunnløst hull i USA, mens aksjonærene uttrykte sin lettelse for en mulig løsning ved å sende verdien opp med 15 prosent i dagene etter Valentines Day.
Men fremdeles er man langt unna en løsning, og nå kan vel Chryslers følelse av å være blitt voldtatt ved fusjonen i 1998 bli avløst av en enda sterkere følelse av å ha blitt stukket ned bakfra i 2007.