-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Daimlerchrysler fikk sladrehank nr. 2
Litt uheldig timing det der. Tredje kvartals tallene for Daimlerchrysler var faktisk svært lovende, men det var ikke det som kom i overskriftene. Det var et påstått hemmelig fond for bestikkelser.
Bazzetta har senere forlatt selskapet ut en bakdør, han sier selv at han fikk sparken fordi han klaget over denne saken til sine overordnede.
Denne praksisen er kjedelig på to områder. Dels er det forbudt for selskaper som omsettes på amerikansk børs og arbeide med bestikkelser. Dels er det strenge bokføringsregler, enda strengere etter Enron-skandalen, som gir retningslinjer for hvordan selskapenes verdi skal bokføres. Og det er ganske klart at de ikke skal siles unna og gjemmes på hemmelige konti.
Saken er under oppfølging av Securities and Exchange Commission, skriver Daimlerchrysler, og nekter å kommentere den videre.
Men så, et par uker senere opptrer en ny whistleblower. Christine Holtzmann som var ansvarlig for den deles av Daimlerchryslers regnskapsavdeling som jobbet med å sjekke opp ulovlig forretningsmessig praksis, gikk til en distriktsdomstol i Detroit med en klage på at hennes arbeidsgiver hadde unnlatt å føre en skikkelig kontroll vedrørende slik praksis.
Det hadde vært interne klager på uriktig praksis, men disse sakene ble skjult i egne arkivskap, og hun påstår av flere av sakene ble avsluttet, og tilbakedatert fra før de egentlig ble åpnet. Hun viser spesielt til en 18 måneders periode som endte i september i fjor. Da hadde det vært et dusin klager som skulle godt til revisjonskomitéen, men som det ikke ble gjort noe med.
Daimlerchrysler sier ikke mer enn det de må og kan: at de samarbeider med SEC i deres undersøkelser.