-
VIKING KONTROLL AS:
Takstmann
-
NAF Senter Dal:
Teknisk leder / Arbeidende formann
-
Hedin Performance Cars:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Volmax AS:
Påbygger
-
Auto-skade AS:
Kundemottaker og takstansvarlig
-
Autovia AS:
Verksmester / kundemottaker
-
Bilia Insignia:
Salgssjef, Insignia
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Pongo AS:
Konsernsjef
-
Bilia X:
Salgsdirektør, Xpeng
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
Mørke skygger for DC
Det er mulig Jürgen Schrempp (bildet), Daimlerchrysler-sjefen, tror har dikterer pressemeldinger for motorjournalister når har rapporterer om året som har gått. Litt mindre selvtilfredse ord, og litt tøffere beslutninger hadde vært bra skriver for eksempel Financial Times.
Når for eksempel meldingen om årsresultatet slår fast at driftsmarginen på 3,4 prosent ikke er verdens beste, men tross alt det kunne jo vært mye verre, er det jo akkurat det det er. Driftsmarginen har sunket jevnt og trutt, i fjerde kvartal var den på 0,15 prosent. Og Mercedes tjente såpass mye under det markedet hadde forventet (og selv det var et ganske pessimistisk anslag), at en rekke analytikere antyder at Mercedes godt kan komme til å åpne dette året med å gå i tap. Lavere enn nå har det ikke vært på ti år, og aksjekursen er i dag på ca. 60 prosent av hva den var for fem år siden.
Nå skjules selvfølgelig de dårlige tallene av at Chrysler har mer en doblet fortjenesten sin til 386 millioner euro, mens lastebildelen tjente over 400 i fjor. Mens man regner med at Smart gikk 400 millioner baklengs. Men bare å stenge Smart er umulig med de tøffe tyske lovene om jobbgarantier. Et kompaniskap der man får med noen til å dele på byrdene, hadde nok ikke vært aksjonærene i mot.
Core
DC legger stor vekt på et spare- og effektiviseringsprogram som de kaller Core. Det skulle kunne bidra til 3 milliarder euro i ekstra fortjeneste i 2007, blir det sagt. Men de tallene som er tilgjengelige, tyder på at det er ikke effektivitet langs båndet som mangler. Sammenliknet, kanskje først og fremst med hovedkonkurrenten BMW, ser det ut som om omkostninger i forbindelse med alt annet enn produksjonen er problemet. Innkjøp, logistikk og ren, skjær byråkratisk kompleksitet ser ut til å kunne trenge opprydding.
Det er ingen grunn til å tro på noen snarlig endring. Økte råvarepriser, svak dollar og fremdeles store investeringer for å få hånd om kvalitetsproblemene, kommer til å gjøre livet ganske mye tøffere blant finansjournalistene enn blant motorskribentene i året som kommer.
Børskommentator Lex i Finacial Times antyder at å styre DaimlerChrysler, må være som å spikre syltetøy til veggen. Men han presiserer allikevel at Daimlers triumferende pressemelding (om 2004-) resultatene belies the mess Mercedes is in.