-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Mørke skygger for DC
Det er mulig Jürgen Schrempp (bildet), Daimlerchrysler-sjefen, tror har dikterer pressemeldinger for motorjournalister når har rapporterer om året som har gått. Litt mindre selvtilfredse ord, og litt tøffere beslutninger hadde vært bra skriver for eksempel Financial Times.
Når for eksempel meldingen om årsresultatet slår fast at driftsmarginen på 3,4 prosent ikke er verdens beste, men tross alt det kunne jo vært mye verre, er det jo akkurat det det er. Driftsmarginen har sunket jevnt og trutt, i fjerde kvartal var den på 0,15 prosent. Og Mercedes tjente såpass mye under det markedet hadde forventet (og selv det var et ganske pessimistisk anslag), at en rekke analytikere antyder at Mercedes godt kan komme til å åpne dette året med å gå i tap. Lavere enn nå har det ikke vært på ti år, og aksjekursen er i dag på ca. 60 prosent av hva den var for fem år siden.
Nå skjules selvfølgelig de dårlige tallene av at Chrysler har mer en doblet fortjenesten sin til 386 millioner euro, mens lastebildelen tjente over 400 i fjor. Mens man regner med at Smart gikk 400 millioner baklengs. Men bare å stenge Smart er umulig med de tøffe tyske lovene om jobbgarantier. Et kompaniskap der man får med noen til å dele på byrdene, hadde nok ikke vært aksjonærene i mot.
Core
DC legger stor vekt på et spare- og effektiviseringsprogram som de kaller Core. Det skulle kunne bidra til 3 milliarder euro i ekstra fortjeneste i 2007, blir det sagt. Men de tallene som er tilgjengelige, tyder på at det er ikke effektivitet langs båndet som mangler. Sammenliknet, kanskje først og fremst med hovedkonkurrenten BMW, ser det ut som om omkostninger i forbindelse med alt annet enn produksjonen er problemet. Innkjøp, logistikk og ren, skjær byråkratisk kompleksitet ser ut til å kunne trenge opprydding.
Det er ingen grunn til å tro på noen snarlig endring. Økte råvarepriser, svak dollar og fremdeles store investeringer for å få hånd om kvalitetsproblemene, kommer til å gjøre livet ganske mye tøffere blant finansjournalistene enn blant motorskribentene i året som kommer.
Børskommentator Lex i Finacial Times antyder at å styre DaimlerChrysler, må være som å spikre syltetøy til veggen. Men han presiserer allikevel at Daimlers triumferende pressemelding (om 2004-) resultatene belies the mess Mercedes is in.