-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Pongo AS:
Konsernsjef
-
Bilia X:
Salgsdirektør, Xpeng
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
Fiat/GM er halvskilt
Siden det ikke ble full skilsmisse slapp GM billigere unna. 1,55 milliarder Euro blir overført til Fiat for at GM skal slippe å oppfylle en avtale om at de må overta hele det italienske bilkonsernet.
Nå er endelig avtalen klar. Fiat får de ti prosentene som GM fremdeles eier i det italienske konsernet, pluss 1,55 milliarder Euro. Muligens er denne summen såpass beskjeden at Generalen tåler den uten at kredittverdigheten jekkes ned et hakk igjen. Og aksjepakken koster dem ingen ting, den ble skrevet ned til null i høst. Dermed rives kontrakten om planlagt ekteskap, den såkalte put option, i filler.
Men det betyr ikke at samarbeidet mellom de to opphører. GM skal fortsette å bruke Fiats dieselteknologi, og skal fortsatt eie 50% av fabrikken i Bielsko-Biala (Polen) der det produseres dieselmotorer.
Dessuten, og dette er ganske gledelig, begge vil fortsette å jobbe med felles plattformer, i hvert fall de eksisterende programmene. Og Fiat vil fortsette å hjelpe GM med utvikling av motorteknologi. Men når det gjelder de felles-funksjonene som har eksistert en stund, og som later til å ha gått som smurt, innkjøp eller power-train utvikling, skal de avvikles.
Kynikere slår selvfølgelig fast at nå er alt klart for at Toyota kan begynne å snuse på en italiensk partner. Den har det som Toyota trenger akkurat nå, produksjonskapasitet i Europa. Og, bare spør aksjonærene, den er tilgjengelig.