Sterk USA-nedgang

Da GM plutselig fortalte hva de ventet av første kvartal, og hele 2005, ga Wall Street ”sell”-beskjed. Nesten 14 prosent mistet GM av verdien sin på en dag!

Publisert Sist oppdatert

Både GM og Ford har fått markedsandelen sin redusert med meget mer enn ventet den siste tiden. Lenge holdt Generalen fast ved at første kvartal ville ende i break even eller bedre, men så fortalte de verden at de vil gå 855 millioner dollars i rødt, første kvartal i år og kanskje ikke vil gjøre mer enn 600 millioner dollar for hele året.

Etter de første to månedene er GMs markedsandel i USA under 25 prosent, det laveste siden en kjempestreik for nesten 10 år siden. Og en tredel av salget så langt er leiebiler eller spesielle dealer til ansatte, familie, pensjonister, underleverandører eller til andre som sjelden betaler så meget at det også blir fortjeneste.

Med en forventet inntjening på 1-2 dollar per aksje i år (mot tidligere 4-5 som ”normalt”) er det ikke rart at usentimentale meglere solgte unna, godt over 13 prosent sank aksjekursen på en dag. Samtidig forteller ganske tøffe analyser at kontant-situasjonen hos GM ikke er så god som GM sier. Når de påstår de har 24 milliarder dollar i cash, er det blant annet fordi de bruker tre ganger så lang tid som for eksempel Ford på å betale regninger – det alene øker sparebøssens innhold med ca. 6 milliarder dollar.

I tillegg kan GM se frem til 500 millioners tap i Europa, en utbetaling til Fiat på 1,5 milliarder pluss en nedskrivning på 125 millioner i første kvartal, for en fabrikk som skal stenge.

GM later til å trenge et spareprogram med 2 milliarder dollar i den andre enden i år. Foreløpig er det kommet meldinger om stengning eller innskrenkninger ved fire store GM-fabrikker i USA, flere kan komme og dette kommer til å vare langt inn i annet kvartal. Et annet spennende signal gir John Middlebrook, som er sjef for GMs globale salgsvirksomhet, når han peker på den dramatiske nedgangen i store SUVer og sier at kanskje er den nye Matiz aktuell for USA.

”Chevrolet er et globalt merkenavn for oss”, sier han, ”og dersom bensinprisene i USA fortsetter å øke, finner vi kanskje et vindu for den redisignede Matiz.”

En annen logisk oppskrift er selvfølgelig å fjerne en del av hyllene til GM. Vekk med Buick, Saturn og SAAB og GM ville betjene en markedsandel på ca. 20% som de kanskje kunne gjøre profitabel. Men for det første har man bilarbeiderfagforeningene i bakgrunnen, de gir ikke uten videre slipp på 90.000 dollar i året, også når du sies opp, og gratis trygdekasse. Dessuten er det lite som tyder på at Rick Wagoner, GM-sjefen, ønsker å gå over i historien som ”Mannen som slanket GM”.

Det er mange rare agendaer ute og går, men de som virkelig bestemmer er til syvende og sist aksjonærene. Spesielt fornøyd er ikke de om dagen.

Powered by Labrador CMS