-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
GM kutter dramatisk
GM Europa har i dag lansert en omfattende restruktureringsplan. Inntil 12.000 arbeidsplasser skal bort i løpet av to år.

Tiltakene er basert på GM Europas (GME) forventninger til markedet, inkludert redusert etterspørsel, økt konkurranse fra europeiske og asiatiske merker og en negativ prisutvikling for industrien. Planen er å ta den økonomiske belastningen for nedskjæringene i løpet av 2005 og 2006 basert på avtaler med de ansatte.
Størst kutt i Tyskland
De største nedskjæringene i arbeidsstokken vil finne sted i Tyskland (hvor selskapet har flest ansatte) med vekt på produksjon og engineering. Rundt 1000 av de rammede jobber i selskaper som arbeider på kontrakt med GM.
Enhver snuoperasjon må starte med riktige produkter, og den delen har vi nå på plass her i Europa, sier styreformann i GME, Fritz Henderson (bildet). Nedskjæringene vil ikke ramme dagens eller fremtidige produkter. Dette er endringer som vil påvirke vår inntjening på lang sikt. I tillegg til å skjære våre basiskostnader til beinet, skal vi bearbeide våre underleverandører for å oppnå best mulig priser på komponenter. Garantikostnadene reduseres i takt med høyere kvalitet på våre produkter.
Følger planen
Selskapet bekrefter at introduksjoner i 2005 vil følge opprinnelige planer, noe som inkluderer ny Astra GTC og Zafira fra Opel / Vauxhall samt Saab 9-3 Sport Hatch. Videre bekrefter de at en ny Opel crossover SUV, neste generasjon Corsa og Tigra kommer på markedet i 2006.
GM sier ikke noe spesifikt om hva som skjer med Saab-produksjonen i Trollhättan, men forteller at forsknings- og utviklingssentrene i Trollhättan og Rüsselsheim skal integreres i GMs verdensomspennende utviklingsorganisasjon.
GM vil også effektivisere sin markedskommunikasjon, noe som inkluderer en evaluering av alle reklameinnkjøp samt at de legger lokk på sin deltagelse i det tyske DTM-mesterskapet etter 2005-sesongen.
Med tap siden 1999 og ingen indikasjoner på snarlig bedring av markedet eller den økonomiske situasjonen i de nærmeste årene, har vi ingen annen løsning enn å ta drastiske skritt for å sikre vår fremtidige eksistens, avslutter Henderson.