-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Tett i teten
Toyota vant første kvartal. GM tok tilbake kronen i annet.
Med 2,4 millioner solgte biler i annet kvartal i år, snek GM seg så vidt foran Toyota, som kunne fortelle om 2,36 millioner.
GM kan se tilbake på et kvartal som gikk glimrende i for eksempel Russland, de er den største produsenten i Kina og i Brasil økte de med nesten 25 prosent. I Europa hadde Generalen også et rekord-kvartal, først og fremst takket være økningen til Chevrolet.
Ett fellestrekk har de to kjempene: Begge slåss hardt på hjemmemarkedet. Toyota møter et stadig mindre hjemmemarked, samtidig som de nå har problemer etter jordskjelvet i Niigata. I USA har GM sett sin markedsandel skrumpe til under 22 prosent – det laveste nivå siden før krigen.
Begge fabrikkene påstår at dette racet ikke er noe de legger vekt på, spesielt forsøker Toyota å opprettholde en avslappet fasade. For GM er nok tittelen viktigere, på utallige trykksaker kaller de seg fremdeles Verdens største bilprodusent.
Etter første halvår leder imidlertid Toyota, og dersom budsjettene går inn vil året ende med Toyota på førsteplass. De skal selge 9,34 millioner biler, GM nøyer seg med 9,2.
Men på den annen side: Det er ikke over før det er over.