-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
GM ender uken positivt
Det skjer mye rundt GM akkurat nå. Men det meste var såpass positivt at de endte siste uke med børsverdien 4,6 prosent opp.
For det første skaffer de seg penger nå. Ved å selge ut 17,4 prosent av Suzuki (med rett til tilbakekjøp i løpet av det neste året) fikk de inn rundt 2 milliarder dollars. Etter dette eier de 3 prosent av Suzuki, og igjen kommer verdens bilproduksjonsstatistikk til å bli forskjøvet, for dermed kommer nok ikke årets Suzuki-produksjon med på GM-totalen.
For det andre selger de ut en større bit av Pantelån-biten av GM Acceptance Corp, bilgigantens finansarm. 78 prosent skal de kvitte seg med, det er 18 prosent mer enn markedet hadde regnet med, og dette kommer til å innbringe ca 9 milliarder dollar.
Og penger har de bruk for, for nå har de tilbudt seg å kjøpe ut tusenvis av timelønnede arbeidere. Avhengig av hvor lenge de har jobbet vil de kunne få mellom 70.000 og 140.000 dollars, men da må de gi avkall på sine spesielle trygde- og pensjonsrettigheter. Bare det at fagforeningene nå har sagt ja til at et slikt tilbud kan legges frem, er et stort fremskritt på veien mot å gjøre GM magrere.
En tilsvarende avtale har forresten GM påtatt seg å inngå med 13.000 Delphi-arbeidere, og dermed minsket presset på denne konkurstruede bedriften – som er GMs største underleverandør – så sterkt at der steg aksjekursen 14 prosent.
Så selv om GM i løpet av denne uke også har kommet med antydninger om at tapene i fjor blir enda verre enn man hadde regnet med, endte uken med GM aksjer til $ 22,10. 4,6 prosent til værs.