-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
GM ender uken positivt
Det skjer mye rundt GM akkurat nå. Men det meste var såpass positivt at de endte siste uke med børsverdien 4,6 prosent opp.
For det første skaffer de seg penger nå. Ved å selge ut 17,4 prosent av Suzuki (med rett til tilbakekjøp i løpet av det neste året) fikk de inn rundt 2 milliarder dollars. Etter dette eier de 3 prosent av Suzuki, og igjen kommer verdens bilproduksjonsstatistikk til å bli forskjøvet, for dermed kommer nok ikke årets Suzuki-produksjon med på GM-totalen.
For det andre selger de ut en større bit av Pantelån-biten av GM Acceptance Corp, bilgigantens finansarm. 78 prosent skal de kvitte seg med, det er 18 prosent mer enn markedet hadde regnet med, og dette kommer til å innbringe ca 9 milliarder dollar.
Og penger har de bruk for, for nå har de tilbudt seg å kjøpe ut tusenvis av timelønnede arbeidere. Avhengig av hvor lenge de har jobbet vil de kunne få mellom 70.000 og 140.000 dollars, men da må de gi avkall på sine spesielle trygde- og pensjonsrettigheter. Bare det at fagforeningene nå har sagt ja til at et slikt tilbud kan legges frem, er et stort fremskritt på veien mot å gjøre GM magrere.
En tilsvarende avtale har forresten GM påtatt seg å inngå med 13.000 Delphi-arbeidere, og dermed minsket presset på denne konkurstruede bedriften – som er GMs største underleverandør – så sterkt at der steg aksjekursen 14 prosent.
Så selv om GM i løpet av denne uke også har kommet med antydninger om at tapene i fjor blir enda verre enn man hadde regnet med, endte uken med GM aksjer til $ 22,10. 4,6 prosent til værs.