-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
GM + VM. Mer Italia for Generalen
Kanskje GM liker seg i Italia allikevel, på tross av Fiat-skilsmissen? Nå kjøper de seg opp i italienske VM – dieselmotorprodusent.
Et av de få minnene etter forlovelsen mellom Fiat og GM, er GM Powertrain Europe, som fremdeles befant seg i Torino sist jeg så etter. Det er kanskje derfor de hadde såpass god utsikt til Lamborghini-fabrikken, for der ligger også VM – en av verdens store produsenter av lette dieselmotorer. Og såpass interessant var den utsikten at GM nå går inn og kjøper 50 % av virksomheten.
Dette er forresten ikke første gang vi leser GM og VM i samme setning. I februar ble det nemlig kjent at VM skal utvikle en 2,9-liters V6 diesel for 2009-modellen av Europa-utgaven av Cadillac CTS. Allerede den gang lurte man på hva dette dreide seg om – ingen kunne tro at Cadillac CTS kunne selge nok til å forsvare utviklingen av en ny motor.
Nå er denne handelen litt mer komplisert enn den virker på overflaten. Det var egentlig DaimlerChrysler som eide 49 prosent av VM Motori. Da de to skilte seg gikk Roger Penske, Indianapolis-vinner, en av USAs største bilforhandlere og med en finger i mange bilrelaterte virksomheter, inn og overtok denne posten.
Reguleringsmyndighetene har imidlertid ikke behandlet denne dealen, så ikke før den er klar kan Penske selge sin del videre til GM – som imidlertid også trenger en godkjenning fra Brüssel. Alle regner imidlertid med at det hele vil være klart rundt 30. september og at bedriften da vil fremstå som et 50/50 joint venture. Man regner ikke med at leveransene til amerikanske Chrysler-modeller vil stoppe på grunn av de nye eierinteressene.
For GM er det selvfølgelig viktig å ligge i forkant av dieselmotor-utviklingen nå som interessen for slike maskiner er i sterk oppgang også i USA. Ved å overta store deler av denne 60 år gamle bedriften, har de hoppet over flere år i lærings- og investerings-prosessen. Det kan vise seg å bli veldig verdifullt.