-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
GM + VM. Mer Italia for Generalen
Kanskje GM liker seg i Italia allikevel, på tross av Fiat-skilsmissen? Nå kjøper de seg opp i italienske VM – dieselmotorprodusent.
Et av de få minnene etter forlovelsen mellom Fiat og GM, er GM Powertrain Europe, som fremdeles befant seg i Torino sist jeg så etter. Det er kanskje derfor de hadde såpass god utsikt til Lamborghini-fabrikken, for der ligger også VM – en av verdens store produsenter av lette dieselmotorer. Og såpass interessant var den utsikten at GM nå går inn og kjøper 50 % av virksomheten.
Dette er forresten ikke første gang vi leser GM og VM i samme setning. I februar ble det nemlig kjent at VM skal utvikle en 2,9-liters V6 diesel for 2009-modellen av Europa-utgaven av Cadillac CTS. Allerede den gang lurte man på hva dette dreide seg om – ingen kunne tro at Cadillac CTS kunne selge nok til å forsvare utviklingen av en ny motor.
Nå er denne handelen litt mer komplisert enn den virker på overflaten. Det var egentlig DaimlerChrysler som eide 49 prosent av VM Motori. Da de to skilte seg gikk Roger Penske, Indianapolis-vinner, en av USAs største bilforhandlere og med en finger i mange bilrelaterte virksomheter, inn og overtok denne posten.
Reguleringsmyndighetene har imidlertid ikke behandlet denne dealen, så ikke før den er klar kan Penske selge sin del videre til GM – som imidlertid også trenger en godkjenning fra Brüssel. Alle regner imidlertid med at det hele vil være klart rundt 30. september og at bedriften da vil fremstå som et 50/50 joint venture. Man regner ikke med at leveransene til amerikanske Chrysler-modeller vil stoppe på grunn av de nye eierinteressene.
For GM er det selvfølgelig viktig å ligge i forkant av dieselmotor-utviklingen nå som interessen for slike maskiner er i sterk oppgang også i USA. Ved å overta store deler av denne 60 år gamle bedriften, har de hoppet over flere år i lærings- og investerings-prosessen. Det kan vise seg å bli veldig verdifullt.