Vauxhall omorganiserer

Du hadde kanskje glemt at Vauxhall fantes? England er faktisk GMs største marked i Europa, det er vel derfor bilene ikke for lengst er døpt Opel. På grunn av Kina har det nå skjedd store endringer i Vauxhalls ledelse.

Publisert Sist oppdatert

GM-toppen i Kina gikk nylig og plutselig og ganske uventet av – frivillig. Som erstatning sendes nå Kevin Wale dit. Han kommer fra jobben som både styreformann og administrerende direktør i Vauxhall, og dermed skjer det en del i kjølvannet.

Som styreformann rykker Jonathan Browning inn, han er i dag salgs- og marketingsjef for GMs Europa-virksomhet, og fortsetter også som visepresident for salg, marketing og ettermarked.

Administrerende direktør blir Bill Parfitt som i dag har ansvar for generalens flåtesalg og varebiler i Europa. Han får også ansvar for alle GM-merkenes (Vauxhall, Saab og Chevrolet) salgs- og marketing-aktiviteter i UK og Irland.

Dermed overtar Jamal El-Hout, i dag er han sjef for produktplanlegging i Europa, varebilbiten i tillegg til alle hans oppgaver som portfolio-planlegger.

Selvfølgelig sier Fritz Henderson, GMs toppmann i Europa, at dette vil bli vellykket og effektivt og alt som hører med. Men det som for oss andre er mer åpenbart er at den nye organisasjonen i mye større grad enn tidligere gir en rekke toppfolk flere krevende oppgaver. Nå er det flere funksjoner på hvert sett skuldre.

Nok et ledd i kost-kutt, eller er det effektivisering? Sannsynligvis er det en fornuftig løsning som er valgt, Opel er et av de merkene med forholdsvis imponerende økning i Europa i år.

Powered by Labrador CMS