-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Mégane og streiketrussel
Fagforeningene truer med streik samtidig som Renault sendte ut en av årets mer omfangsrike pressemeldinger.

Rundt 20 A4 sider om hvor fantastisk den nye Méganen er, fikk vi servert. Akkurat det, om hvor fantastisk, er det vel markedet som kommer til å avgjøre – modellen har noe å forsvare. Den gamle Méganen var Europas hotteste selger måned etter måned i 2004 og 2005.
Etter det har det ikke vært bare suksess med de nye modellene. Den ferskeste Laguna er en skuffelse så langt, og i den andre en del av skalaen er den nye Twingo banket skikkelig av Fiat 500.
Logan selger selvfølgelig bra og har en skikkelig margin – men mye av den utstillingsvindu-marginen har selvfølgelig å gjøre med hvilke priser Renault krever for alle de komponentene og arbeidet de leverer.
Poenget er at etter at Supermanager, Carlos Ghosn, kom hjem fra stor suksess i Japan og lanserte sin Contract 2009 var han ekstremt omhyggelig med ikke å utfordre fagforeningene. Han sa helt klart at 2009-målene skulle man kunne nå uten nedbemanninger, Mr. Fix-It skulle klare denne jobben blant annet med en flom av nye modeller.
Etter at hans kolleger hos PeugeotCitroën har gjort det de måtte gjøre, vise tøffe tak i forhold til produktiviteten, har nå endelig virkeligheten også innhentet Le Cost Killer. Etter fire år må han nå legge diplomatiet til side og vise seg som en ganske målbevisst industritype.
6.000 jobber må vekk, de fleste av dem i Europa, var budskapet (samtidig med en Mégane som var Alluring, Intuitive og Reassuring!). En dags walk-out, foreløpig, var det umiddelbare svaret fra den tøffeste fagforeningen av de mange der Renaults folk er representert.
Men det er vel ikke særlig tvil at realitetene gjør at Ghosn får gjennomslag for innskrenkningene. Laguna-produksjonen krympes fra to skift til ett, og en ny Espace-estatter som skulle vært bygget ved samme fabrikk er nå skjøvet langt bakover fordi folk ikke kjøper slike biler nå.
Og det nye salgsmålet for 2009 som ble magret med 10 prosent ble satt lenge før de skremmende salgstallene for august ble kjent. Da raste det franske markedet med mer enn 7 prosent, vesentlig kraftigere enn andre store europeiske markeder.
Men samtidig opprettholder Ghosn Contract 2009-målet på en driftsmargin på 6 prosent for neste år. Uten en nedgang i antall arbeidsplasser vil dette være umulig å gjennomføre. Men om fagforeningene er klare til å godta at 6 prosent er et helt nødvendig mål og krav er en helt annen sak.
Det kan bli et hett Renault-år, og da tenker jeg ikke på salgslokalene som arena.