Alt stemmer hos Porsche

USA er Porsches største marked. Kina er nr. 2. Begge økte i første halvår. Det går mot nytt rekordår.

Publisert Sist oppdatert

I fjor tjente Porsche litt mer enn 2 milliarder euro. I år har de hatt – sier de – store strukturendrings- og utviklingskostnader. Allikevel regner de med at året skal ende enda bedre enn fjoråret.

Første halvår forteller litt om hvordan retningen er: Omsetningen økte med nesten 30 prosent, til 6,76 milliarder euro. Driftsresultatet økte med 20,6 prosent, til 1,26 milliarder. Og bilsalget, målt i volum, økte med 22,5 prosent – til 68.940 biler.

Tyskland var forresten blant de markedene som økte mest, med 24 prosent til 8335 biler. Og kanskje vi skal ta med Norge også: opp 131 prosent til 171 biler!

Hvordan bokføringen i annet halvår vil se ut, er foreløpig usikkert. Hvordan de ca. 4,5 milliarder euro Volkswagen skal betale for de resterende 50,1 prosent av Porsche-aksjene de ikke eier skal bokføres, vet vi for eksempel ikke.

Det er vel heller ikke sikkert at Porsche-regnskapene blir like transparente når VW-Gruppen gjør Porsche til sitt 12. datterselskap i disse dager.

Det som imidlertid er sikkert er at både volum og resultat vil overskride 2011-tallene. I hvert fall var det det Lutz Meschke (bildet), styremedlem med ansvar for finans, lovte da tallene for 1. halvår ble presentert.

Powered by Labrador CMS