-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
Møller Bil Bruktbil AS avd. Hvam:
Innkjøper bruktbil
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
VW i suppa
Forleden kveld, da han gikk rundt med stor sigar og ønsket sin nye designsjef Murat Gunak velkommen (bildet), virket det som Volkswagen-sjef Bernd Pischetsrieder ikke hadde en eneste bekymring i hele verden. Noen dager etter var han klar til å presentere 2003-resultatene. De var ikke lystige.
Gruppen hadde marginal økning i omsetningen i fjor, opp 0,2 prosent til 87,2 milliarder Euro. Men nettoen krympet fra 2,6 milliarder i 2002 til 1,1 i fjor. Av dette resultatet klarte VW-enheten bare så vidt halvparten. Samtidig som han presenterte slike tall kunne Pischetsrieder fortelle at første kvartal i år ville bli miserabelt.
God bakgrunn, med andre ord, for å introdusere ForMotion som i denne sammenheng er navnet på et spareprogram som går på mye mer enn å kvitte seg med 5.000 arbeidsplasser. Her vil man også se økt felles bruk av komponenter, og mer effektiv distribusjon. Med dette håper man å presse ytterligere 2 milliarder Euro ut av et allerede ganske tøft spareprogram.
Spesielt offensiv var ikke seansen. Man fikk vite om en modell-offensiv fra Seat, at VW vil være til stede i alle relevante, lukrative nisjer, at Skoda skal demme opp mot den orientalske invasjonen, at brasilianske Fox, til under 10.000 Euro skal erstatte Lupo og at nye Golf i hvert fall har satt nye rekorder når det gjelder produksjonskvalitet. Man fikk også vite at investeringene i Bentley og Bugatti fremdeles ikke hadde gitt noen penger tilbake.
Bombe!
Samme dag som dette foregikk var selvfølgelig VW-aksjene en av taperne i Frankfurt, verdien sank med 3 prosent.