-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
ENTUSIASTEN: OLE CHRISTIAN HOVIND

Hodestups forelsket
Når han som 5-åring forelsker seg totalt i Opel, er det jo ikke mer enn rett og rimelig at Ole Christian Hovind 39 år senere har en vakker Opel Admiral 1973 i garasjen!
Slik har det i alle fall blitt for Ole Christian Hovind (44) i Darbu i Buskerud.
– Ja, jeg har likt Opel ekstra godt helt siden jeg var liten gutt. Jeg var med far på mange kjøreturer i oppveksten, og det var også flere i familien som hadde Opel – så at gløden ble ekstra tent for dette merket var ganske naturlig, sier han til BilAutofil. Opel-Registeret har han vært medlem av siden han var 15 år gammel.
Siden har gløden for Opel definitivt bare holdt seg – og heller blitt forsterket, forteller han: – Hjertet er i Opel, helst fra 1960-og 1970-tallet, fastslår Ole Christian Hovind.
Fant drømmebilen
Ikke overraskende førte generelt sterk bilinteresse til et ganske logisk yrkesvalg: Fagbrev som bilmekaniker, og mange år med Volkswagen og Audi, senere også Skoda og Seat. Nå jobber han med salg av tungt verkstedutstyr som eksempelvis løftebukker – og kjører firmabil; en Skoda Octavia som han knapt kan få fullrost.

Jeg var med far på mange kjøreturer i oppveksten, så at gløden ble ekstra tent for dette merket var ganske naturlig.
Men mot ærverdige Opel-modeller blekner altså det aller meste ...
Ti år er nå gått siden Ole Christian fikk kjøpt sin drømmebil. Det skjedde nesten i nabolaget; på Tyristrand, der bilen hadde befunnet seg det siste året.
Demobil hos GM Norge
– Det var jeg som ringte først, og dermed fikk jeg tilslaget med en gang, forteller han, og legger til at prisen var 55.000 kroner. Det var den tydeligvis vel verdt:

– Jeg hadde hatt lyst på akkurat en sånn bil helt siden jeg så modellen for første gang, femten år gammel i 1996. Inntil da hadde jeg rett og slett ikke visst om den, og den traff rett i hjerterota fra første øyeblikk – jeg visste der og da at en slik måtte jeg ha så fort det åpnet seg en mulighet, fastslår han.

Da
muligheten faktisk åpnet seg på Tyristrand i 2015 hadde den store Opelen
allerede mye historikk bak seg. Bilen rullet av samlebåndet i Rüsselsheim
høsten 1972, og startet sin aktive tilværelse som demobil hos General Motors
Norge på Lillestrøm.
Kostet
på over 100.000
Derfra havnet den hos forhandleren A/S Mobile i Skien, og hit kom en lastebileier med en bærepose med kontanter og kjøpte bilen i mai 1974. Han er den eneste eieren som har brukt bilen som hverdagsbil, og han tok særdeles godt vare på den, punktlig inn til service på hvert eneste intervall.
Til daglig kjørte han fraktrute mellom Langesund og Skien/Porsgrunn, og leverte blant annet fisk fra mottakene i Langesund til butikkene.
Neste eier var en som tidligere hadde jobbet som mekaniker hos Mobile i Skien. Han kjente til bilen, og nå fikk han mulighet til å kjøpe den. De siste årene hadde den ærverdige Admiral stått nokså mye, og nå trengte den omsorg. Det fikk den – mekanikeren kjøpte bilen i 1994, og eide den helt til 2012, mest som hobbybil. I mellomtiden hadde han kostet på den over 100.000 kroner, og fått den i god stand.
Brukte deler
Etter et par korte eierforhold endte den altså hos Ole Christian Hovind, som dermed fikk oppfylt sin nærmere tjue år gamle drøm!
Bilen -som nå har rukket å få 140.384 kilometer på telleren skal ingen steder nå, bedyrer den nåværende lykkelige eieren:
– Nei, nå blir den her, fastslår han.
– Hvordan er det å skaffe deler til en 1973 Opel Admiral?
– Det er vanskelig, og ender gjerne opp med brukte deler fra Tyskland. Gjennom årene har jeg bygget opp et lite lager av brukte deler å ta av, som jeg skifter dersom den brukte delen er i bedre forfatning enn den som sitter på bilen. I Haugesund kom jeg over en komplett brukt travers hos en hyggelig kar som også hadde litt av hvert annet å by på, forteller han.


Mye gjort

På Tyristrand hadde bilen fått overhalt bremsecalipere og dreid bremseskivene foran. Bilen har nemlig ventilerte skivebremser foran, men fortsatt trommelbremser bak.
Etter at Ole Christian overtok bilen, har det vært litt av hvert å ta tak i. Bilen er tross alt godt over 50 år gammel, og tidens tann krever uansett sitt, selv om disse Opel-modellene var kjent for god byggekvalitet.
I tillegg til vanlige servicedeler, har han blant annet besørget følgende:
- Skaffet og montert en ny (overhalt) radiator, og fått overhalt varmeapparatet med nytt register hos radiatorservice på Kongsberg, veldig proft gjort.
- Nytt startbatteriNy slepering/kontaktring bak rattet for horn
- Ny drivstoffpumpe og vannpumpe
- Nye foringer til stabilisatorstag
- Nye bremseslanger
- Som en midlertidig løsning har bilen fått tenningslås plassert på midtkonsollen, men den skal etter planen bort
- Skiftet dekk – originale 7,00 H 14 er i dag erstattet med 205/70 R 14
De Dion

– Siden tiden ikke alltid strekker til, har jeg en tid brukt et verksted som ble anbefalt av Drammen Motorhistoriske Forening – Strax Auto-Service i Krokstadelva – som bistand. Dette har vist seg å være en god løsning, og bilen har nylig vært der for full gjennomgang og fersk EU-godkjenning nå i juli måned, forteller Ole Christian, som ellers bedyrer at alt fungerer som det skal i en bil som er god på veien.
– Ja,
bilen er svært komfortabel å kjøre og ligger godt på veien. Det er en stor bil,
og det merkes. Den sluker humper og ujevnheter godt, og er både retningsstabil
og stødig. En sterkt medvirkende årsak til dette, er De Dion bakaksel. Denne
stjeler riktig nok mye plass, men leverer også fin komfort. I tillegg har den
en forseggjort forstilling, med blant annet smørenipler for de øvre bærearmene,
forteller Ole Christian Hovind.
Ville
utfordre Mercedes
Med Sahara gold metallic lakk og sort vinyltak fremstår den 4,9 meter lange Opel Admiral av 1973-årgang som en velproporsjonert og vakker bil. Eieren nøler selv med å underskrive på at den er «strøken», og nøyer seg med å beskrive den som i «fin brukerstand.»
1973-modellen er en facelift-utgave av modellen, som ble lansert i 1969. Sammen med flaggskipet Diplomat var den et forsøk på å konkurrere med Mercedes-Benz om de mest krevende kundegruppene.
Mest kosekjøring
Bilen til Ole Christian er en Opel Admiral 2,8 S med H-motor – 6 sylindere i rekke med to Zenith forgassere og 145 hk. Girkassen er 3-trinns automatgir.
Jeg hadde hatt lyst på akkurat en sånn bil helt siden jeg så modellen for første gang, femten år gammel i 1996.
Til spesifikasjonene hører ellers bl.a. radioantenne i frontruten som dessuten var i tonet glass, varmetråder i bakruten, avtakbare hodestøtter foran, servostyring, sikkerhetsrattstamme og bremsekraftforsterker i 2-krets system. Sikkehetsdetaljer utover dette var det sparsomt med, men typisk for tiden var at man la mye arbeid i polstring av dashbord og hjørner. Bedre enn ingen ting ...
– Blir det mye Admiralkjøring fremover?

– Det blir nok mest kosekjøring, og et og annet treff. Og kanskje drister vi oss på en litt lengre tur også inni mellom, sier Ole Christian Hovind til slutt.