-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
ACURA
Av de tre japanske bilmerkene Honda, Nissan og Toyota var det Honda som først kom på ideen om å lansere et mer eksklusivt merke beregnet spesifikt på det amerikanske markedet.
Glupt på alle måter
Acura var ikke bare først av de japansk-baserte US-merkene; Acura tok også den største markedsandelen av de tre, noe som sikkert skyldtes det nærere slektskapet til det japanske opphavet, som igjen ga positivt utslag i prisen. Honda frydet seg selvsagt, for på verdensmarkedet var de minst av de tre konsernene.
Navnet Acura skal visstnok hentyde til ordet accurate, som kan oversettes med nøyaktighet (= presisjon). Også emblemet tyder på dette, det består av en stor A som minner om et pilhode som selvsagt peker oppover. Eller man kan også se A-en som en passer, et geometriske instrument som nettopp utmerker seg ved nøyaktighet og presisjon - nettopp det imaget Acura ville bygge på. Rammen rundt logoen er en mellomting av en sirkel og en firkant med avrundede flater, mest i hjørnene, som svakt antyder Honda-opphavets tilsvarende. At A-en er åpen på toppen peker også markant mot Hondas H. Et sjeldent eksempel på en virkelig gjennomtenkt logo med tanke på assosiasjoner og hentydninger!
Luksuriøst, men rotfestet
I motsetning til Lexus har Acura alltid vært eksisterende modeller i basismerkets (Hondas) øvre sjikt. Grunnen til deres Acura-uniformering i USA er Hondas store suksess der; Accord var i mange år USAs mest solgte bilmodell og Honda ble derfor oppfattet som en Hvermannsen-bil. Dyrere Honda måtte helt enkelt ha et annet navn for å selge.
I 1990 tilkom den midtmotoriserte alu-sportsbilen NSX og en coupé-utgave av Legend. To år senere ble Acura-paletten supplert med Vigor, en påkostet og breddet Honda Accord med 5-sylindret motor på 2 eller 2,5 liter. Året etter kunne Integra fåes som coupé.
Acura-navnet viste seg fort å være en riktig idé. Bilene kombinerte "dannet luksus" med kvaliteter som man vanligvis ikke fant i 80- og 90-tallets Detroit-produserte luksusbiler, egenskaper som presis styring og kjappe responser fra drivlinja. Egenskaper som selve merkenavnet fremhevet.
En omfattende restrukturering av Acura-programmet ble innført i 1996. Helt nye var TL og CL, begge Accord-baserte Vigor-etterfølgere med 2,2 liters firer eller 3 liters V6 (senere V6ere på 2,5 eller 3,3 liter). Den mindre Integra og den rå NSX fortsatte som før, mens Legend ble helt fornyet som RL. I tillegg kom SUVen SLX, som var en lett maskert Isuzu Trooper og som i 2001 ble etterfulgt av den superluksuriøse MDX, ikke overraskende en tvilling av Honda-modellen med samme navn.
Integra ble i 2002 avløst av den betydelig mer moderne RD-X, og også den dristige NSX kom i en ny innpakning som heldigvis ikke var spesielt mer diskret enn forgjengeren. I 2005 kom luksus-sedanen RL, den første bil på det amerikanske markedet utstyrt med et "sanntids" telematikksystem ombord, der trafikkinformasjonen for de største byene oppdateres døgnkontinuerlig i navigasjonssystemet.
FOTOALBUM (Klikk for store bilder):