Aro 10-serie
Aro 10-serie

Collage: Aro 10-serie
Collage: Aro 10-serie

Collage: Aro 24-serie
Collage: Aro 24-serie

ARO

Romanias få bilfabrikker ser ut til å ha en svakhet for skjold-formede emblemer. I hvert fall gjelder dette både Dacia og Aro. Men i sistnevntes logo står det bare Aro, som er en forkortelse av Automobil Romanesc (rumensk bil).

Publisert
Fra papir til krigsmaskineri

M-461 var etter forholdene en suksess; over 80.000 eks ble bygget fram til 1975. Underveis sikret de seg seire i offroad-trials både i Europa og USA.

Fra 1966 bygde Aro imidlertid en mer komfortabel offroader, den første i 24-serien. Den ble oppdatert igjen og igjen gjennom årene, og ved en sammenligningstest som Ford foretok for denne kategori biler i 1972 oppnådde Aro 24 å bli toer i poengsum etter Range Rover.

Økt eksport
Fram til oljekrisen i 1973 hadde alle Aro-biler vært bensindrevne, nå kom et diesel-alternativ fordi diesel den gang var et betydelig billigere drivstoff enn bensin. Og antall eksportmarkeder økte. I 1985 hadde 93.000 av de til da 125.000 produserte Aro 24-serie gått til eksport. Fire år etter inngikk Aro avtaler med Ford, Peugeot, Daewoo og Toyota om motorleveranser til 24-serien, som ennå i år 2000 var still going strong med fem motoralternativer fra 2,1 til 3 liter og et utseende som minner om eldre Toyota Land Cruiser (på tvers av panserfronten står det Cross Lander).

I 1980 kom Aro med en mindre modell, type 10, som hadde et moderne design og mange Dacia-biter under skallet, inkludert en 1,4-liters motor. Etter hvert kunne også denne modellen fåes med dieselmotor fra VW eller Pegaso. Også type 10 er fortsatt i produksjon, det samme er en bakhjulsdreven lettvektsversjon av den som kom i 1990-årene og bærer det kledelige navnet Spartana.

FOTOALBUM: (Klikk for store bilder)

Powered by Labrador CMS