-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Peugeot-museet
Egentlig er det pussig at en fabrikk som slåss med tyskerne om å være verdens eldste, ventet så lenge med å vise det.
Beskjedent
Ikke før i 1988 åpnet Aventure Peugeot sine dører i den byen det hele startet: Sochaux. Det ligger helt oppe i nord-øst med kort avstand til Sveits, Tyskland og Luxembourg, med gammelt Bugatti-land rett rundt hjørnet.
Det var kanskje ikke derfor at Bugatti tegnet en tidlig, bitteliten bil for Peugeot, men lille BB finner du i flere eksemplarer på museet nå.
De første 20 årene var museet egentlig ganske stusselig, 2.600 kvadratmeter ble ikke til mer enn en slags parkeringsplass for et femti-talls biler.
Men i år ble grunnflaten doblet, og du kan vandre rundt blant tre ganger så mange biler. Og samtidig få en idé om alt det andre Peugeot har vært. Skruskøyter, verktøy, pepperbøsser selvfølgelig, for ikke å snakke om sykler og motorsykler.
Mangfold
Det nytter ikke å trekke frem høydepunkter. Peugeot oppfant den moderne twin cam motoren (for nesten 100 år siden), de har vært ledende i sport og eventyr, de har hatt luksus og bruksbiler, de var verdensmestre på cabrioleter med ståltak (allerede i 1930-årene), de ga grunnlag for en rekke sportsbilprodusenter – darl’Mat og DB for eksempel.
Du finner eksempler på alt. Og du finner en av de beste restaurantene i området inne på museet.
Med litt grundig arbeid på forhånd, kan du kanskje også få lov til å ta en tur inn på verkstedene, der mekanikere med masse spesialkunnskap jobber.
Dels restaurerer de nye objekter, eller de holder liv i de mange bilene Peugeot fremdeles har kjørende på landeveien. Peugeot er en aktiv deltaker i en rekke av veteranbilløpene på kontinentet.
Men du må nok regne med å måtte droppe et besøk på selve magasinet. Der finner du eldgamle vrak, biler de har funnet rundt i hele verden som enten er bra nok til å bli restaurert eller som byr på gode reservedeler.
Og du finner de aller nyeste konseptbilene som ingen lenger har bruk for. Men som kanskje vil dukke opp på museet om 10-15 år, da du vil se på den som en spennende kuriositet og ikke den fremtidsantydningen den opprinnelig var ment som.
Husk at hvis du også skal til Paris på denne turen, så har Peugeot sin egen butikk på Champs Elysées. Der vil du også alltid finne noen prima eksemplarer som er hentet fra museet til en eller annen spesialutstilling.
Hjemmesiden til museet finner du her: https://www.museepeugeot.com/en/