-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Peugeot-museet
Egentlig er det pussig at en fabrikk som slåss med tyskerne om å være verdens eldste, ventet så lenge med å vise det.
Beskjedent
Ikke før i 1988 åpnet Aventure Peugeot sine dører i den byen det hele startet: Sochaux. Det ligger helt oppe i nord-øst med kort avstand til Sveits, Tyskland og Luxembourg, med gammelt Bugatti-land rett rundt hjørnet.
Det var kanskje ikke derfor at Bugatti tegnet en tidlig, bitteliten bil for Peugeot, men lille BB finner du i flere eksemplarer på museet nå.
De første 20 årene var museet egentlig ganske stusselig, 2.600 kvadratmeter ble ikke til mer enn en slags parkeringsplass for et femti-talls biler.
Men i år ble grunnflaten doblet, og du kan vandre rundt blant tre ganger så mange biler. Og samtidig få en idé om alt det andre Peugeot har vært. Skruskøyter, verktøy, pepperbøsser selvfølgelig, for ikke å snakke om sykler og motorsykler.
Mangfold
Det nytter ikke å trekke frem høydepunkter. Peugeot oppfant den moderne twin cam motoren (for nesten 100 år siden), de har vært ledende i sport og eventyr, de har hatt luksus og bruksbiler, de var verdensmestre på cabrioleter med ståltak (allerede i 1930-årene), de ga grunnlag for en rekke sportsbilprodusenter – darl’Mat og DB for eksempel.
Du finner eksempler på alt. Og du finner en av de beste restaurantene i området inne på museet.
Med litt grundig arbeid på forhånd, kan du kanskje også få lov til å ta en tur inn på verkstedene, der mekanikere med masse spesialkunnskap jobber.
Dels restaurerer de nye objekter, eller de holder liv i de mange bilene Peugeot fremdeles har kjørende på landeveien. Peugeot er en aktiv deltaker i en rekke av veteranbilløpene på kontinentet.
Men du må nok regne med å måtte droppe et besøk på selve magasinet. Der finner du eldgamle vrak, biler de har funnet rundt i hele verden som enten er bra nok til å bli restaurert eller som byr på gode reservedeler.
Og du finner de aller nyeste konseptbilene som ingen lenger har bruk for. Men som kanskje vil dukke opp på museet om 10-15 år, da du vil se på den som en spennende kuriositet og ikke den fremtidsantydningen den opprinnelig var ment som.
Husk at hvis du også skal til Paris på denne turen, så har Peugeot sin egen butikk på Champs Elysées. Der vil du også alltid finne noen prima eksemplarer som er hentet fra museet til en eller annen spesialutstilling.
Hjemmesiden til museet finner du her: https://www.museepeugeot.com/en/